Nästa generations pneumatikbolag

PUBLICERAD: 21 mars 2014
UPPDATERAD: 21 mars

 

Svensk automationsindustri är oförtjänt anonym, trots att branschen idag omsätter miljardbelopp årligen. Genom att automatisera kan svenska industriföretag behålla sin konkurrenskraft och skapa nya jobb. Nu lanseras Aventics, ett nytt varumärke i branschen, med fullt fokus på att öka industriföretagens konkurrenskraft.

Nu lanseras ett nytt varumärke i automationsbranschen. Pneumatikföretaget Aventics, tidigare en division inom Bosch Rexroth, blir en ny spelare i branschen.

– Vi skapar ett nytt företag med stark entreprenörsanda och bibehållen internationell styrka. Vi blir vassa på marknaden, säger Ulf Helles, vd för Aventics.

Aventics utvecklar, tillverkar och säljer innovativa lösningar och produkter inom pneumatik. Företagets komponenter finns i flertalet applikationer hos kunder inom industriell automation.

– Att lansera ett nytt varumärke är både spännande och utmanande. Vi skapar här en passionerad, flexibel och fokuserad organisation som blir en stark aktör på marknaden, säger Christian Sjöberg, marknadschef på Aventics.

Aventics utvecklar, tillverkar och säljer innovativa lösningar och produkter inom pneumatik. Företagets komponenter finns i flertalet applikationer hos kunder inom exempelvis industriell pneumatik, marinbranschen och kommersiella fordon. Företaget har 2 100 medarbetare globalt med produktionsanläggningar och försäljningskontor i över 40 länder. I Sverige arbetar 50 personer och huvudkontoret ligger i Stockholm.

Läs vidare

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024