Svensk automationsindustri är oförtjänt anonym, trots att branschen idag omsätter miljardbelopp årligen. Genom att automatisera kan svenska industriföretag behålla sin konkurrenskraft och skapa nya jobb. Nu lanseras Aventics, ett nytt varumärke i branschen, med fullt fokus på att öka industriföretagens konkurrenskraft.
Nu lanseras ett nytt varumärke i automationsbranschen. Pneumatikföretaget Aventics, tidigare en division inom Bosch Rexroth, blir en ny spelare i branschen.
– Vi skapar ett nytt företag med stark entreprenörsanda och bibehållen internationell styrka. Vi blir vassa på marknaden, säger Ulf Helles, vd för Aventics.
Aventics utvecklar, tillverkar och säljer innovativa lösningar och produkter inom pneumatik. Företagets komponenter finns i flertalet applikationer hos kunder inom industriell automation.
– Att lansera ett nytt varumärke är både spännande och utmanande. Vi skapar här en passionerad, flexibel och fokuserad organisation som blir en stark aktör på marknaden, säger Christian Sjöberg, marknadschef på Aventics.
Aventics utvecklar, tillverkar och säljer innovativa lösningar och produkter inom pneumatik. Företagets komponenter finns i flertalet applikationer hos kunder inom exempelvis industriell pneumatik, marinbranschen och kommersiella fordon. Företaget har 2 100 medarbetare globalt med produktionsanläggningar och försäljningskontor i över 40 länder. I Sverige arbetar 50 personer och huvudkontoret ligger i Stockholm.