Namnbyte för dansk branschorganisation

PUBLICERAD: 16 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Ny strategi och nytt namn för Grafkom: Grakom Communications Industry. Foto: Pixabay

Den danska föreningen GA, Grafisk Arbejdsgiverforening, bytte 2015 namn till Grakom. För att spegla utvecklingen är det nu dags att förnya namnet igen. Organisationen består i dag av åtta branschgemenskaper, däribland EmballageForum och Dansk FlexoForum.

Det nya namnet blir Grakom Communications Industry, vilket framgår i en artikel i tidningen Grakom. Ett mer heltäckande namn för den stora breda ”kommunikationsbranschen” som branschorganisationen idag omfattar. De olika gemenskaperna som lyder under branschorganisationens paraply är i dag: Fespa Danmark, Creative Club, EmballageForum, DPA / Danish Promotion Association, Dansk FlexoForum, Danske Lysreklame Producenter, Salgs & Reklameforeningen och Dansk Fotografisk Forening.

I samband med namnbytet har Grakom även lagt fram en ny strategi för deras arbete. Det stora målet är att Danmark ska ha världens grönaste kommunikationsbransch. Strategin bygger på fem trender som Grakom har sett i branschen. Den ökade digitaliseringen, den tekniska utvecklingen som kräver ”storlek” och kapital, globalisering, klimat och miljö samt stigande globalt välstånd.

Tidigare namnet Grakom skrivs ut Grafisk kommunikation och medier.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Glöm inte egen flaska eller mugg om du ska springa Paris Marathon 2026

Tänker du springa Paris Marathon 2026 får du inte glömma att ta med en egen flaska eller mugg för vätskepåfyllning. Tävlingen blir först i världen med att inte erbjuda flaskor och muggar, men väl påfyllningsstationer. Paris tar nu helt bort engångsartiklar.
Parisx
Glöm inte egen flaska eller mugg om du ska springa Paris Marathon 2026

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt