Mötesplats för livsmedels- och dryckesindustrin arrangeras i april

PUBLICERAD: 9 februari 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Easyfairs Fastfood & cafe och restaurang

Den 6-7 april 2016 öppnas dörrarna upp till Food Chain Nordic på Malmömässan. Bakom mässan står Easyfairs Scandinavia. Food Chain Nordic har fokusområdena Produktion, Pack, Logistik samt arrangeras parallellt med Easyfairs Food Ingredients.

– Med de två mässorna skapas ett brett mässarrangemang med både utrustning och ingredienser för livsmedelsproduktion, säger Mia Eskengren, projektchef hos EasyFairs Scandinavia.

Den här mötesplatsen är efterfrågad av marknaden. Konsumentintresset för bra mat och dryck ökar stadigt. Det medför att livsmedels- och dryckesproducenterna allt snabbare måste kunna presentera nya produkter för att möta marknadens efterfrågan. Det finns därför ett tydligt intresse hos både storskaliga och småskaliga livsmedels- och dryckesproducenter att samlat se utbudet av både utrustning och ingredienser för livsmedelsproduktion.

Mot bakgrund av att livsmedelsindustrin idag är Sveriges fjärde största industrigren med en samlad omsättning på mer än 165 miljarder SEK är potentialen stor för en bred mötesplats i Sverige.

– Målet är att hela arrangemanget på sikt ska bli norra Europas ledande fackmässa för livsmedels- och dryckesindustrin, säger Mia Eskengren.

Styrkan med mässorna är att de kompletterar varandra väl eftersom utrustning och maskiner i allt högre grad kopplas till hantering av olika ingredienser.

– Det innebär också att svenska livsmedelsproducenter oavsett storlek här får möjlighet till dialog och kompetensutveckling bl.a. i form av seminarier, säger Mia Eskengren.

Utställarna på Food Ingredients Nordic visar olika ingredienser för livsmedelsproduktion. Det är bl.a. råvaror, halvfabrikat och också kontraktstillverkning och tjänster. Bland utställarna i år har vi många stora spelare och välkända varumärken. Mässan kommer även att ha ett fullspäckat seminarieprogram för båda dagarna med intressanta föreläsningar om bland annat, Hållbarhet och CSR frågor, framtidens förpackningar och förpackningsinnovationer, framtidens mat och proteiner, matsvinn och säkerhetsfrågor kring livsmedels och dryckesproduktion.

Fotnot: Tidningen Pack + Plast är mediapartner till mässan och kommer att vara på plats.

Foto från mässan Fast Food & Café och Restaurang

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x
Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Inte en kvadratmeter golvyta kvar på Ipack-Ima i Milano

En av årets stora internationella förpackningsmässor, Ipack-Ima i Milano, rapporterar nu att man sålt ut alla mässytor.
ROU_9921
Inte en kvadratmeter golvyta kvar på Ipack-Ima i Milano

Drupa drar ner på antalet mässdagar

Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa-2028-1536x1024x
Drupa drar ner på antalet mässdagar

Innovationer och hållbarhet i fokus på Fachpack i slutet av september

Den 24 - 26 september 2024 samlas branschledare, innovatörer och experter inom förpackningsindustrin återigen i Nürnberg, Tyskland. Då arrangeras för Fachpack. Nürnberg Messe lovar att leverera ett stort utbud av innovationer, hållbarhet och nätverksmöjligheter, och lockar besökare från hela världen, inklusive ett starkt deltagande från Sverige.
Messegeschehen / Fair activities in general
Innovationer och hållbarhet i fokus på Fachpack i slutet av september