Mondi tog fram korvförpackning med återförslutning

PUBLICERAD: 2 oktober 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Målet var att ta fram en återförslutningsbar förpackning till den färdigskivade korvprodukten Vossafår, dels för att reducera matsvinn, dels för att öka bekvämligheten för kunden.

Foto: Klaus Ranger Fotografie

Efter två år av forskning, utveckling och tester kom pappers- och förpackningskoncernen Mondi, tillsammans med norska Orkla fram till en funktionell förpackningslösning som föll båda parter i smaken.
– Den nya förpackningen öppnas genom att den återförslutningsbara etiketten dras undan, varefter konsumenten enkelt kan ta ut så många korvskivor som önskas och sedan återförsluta förpackningen genom att återplacera etiketten och trycka till, säger Pål Wikström, nordisk försäljningschef för konsumentförpackningar hos Mondi .

Utmaningen med att utveckla förpackningen var att modifiera den flexibla strukturen hos bottendelen och utveckla en speciell flerlagersfilm med nödvändiga barriärer. Det var också viktigt att toppfilmen inte skulle rulla ihop sig på grund av temperaturerna som uppstår i samband med Orklas termoformningslinje.

Foto: Klaus Ranger Fotografie 

Den nya förpackningen utvecklades till stor del vid Mondi Styria, företagets filmextruderingsfabrik i Österrike, där man utvecklat såväl toppfilmen som den nya flexibla bottendelen. En fördel för Orklas del är att den nya förpackningslösningen har gjort att de inte har behövt investera i en dyrare bottendel eller göra några ändringar i produktionslinjen.

Läs vidare

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx