Modejätte byter från vitt till brunt emballage

PUBLICERAD: 3 augusti 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Zalandos Masood Choudhry säger att de hela tiden utvecklar nya förpackningsalternativ. Foto: Pressbild

Zalando börjar leverera i ny förpackning, när de vita boxarna ersätts med bruna. E-handelsföretaget är också mitt uppe i att byta ut alla plastpåsar till papperspåsar. Målet är att helt utesluta engångsplasten till 2023.

Under tre månader har e-handlaren Zalando testat att leverera kläder i papperspåsar istället för plastpåsar. Nu ska den nya förpackningen införas på samtliga 20 marknader där Zalando verkar. Målet är att byta ut samtliga plastpåsar mot papperspåsar till slutet av första kvartalet 2022.

Från vit till brun kartong

Företaget byter också ut designen på sina kartongförpackningar när de vita boxarna ersätts med bruna. De bruna boxarna, liksom de vita var, är gjorda av 100 procent återvunnen kartong, vattenbaserat bläck och lim av vegetabilisk stärkelse. Den orangea företagslogotypen blir kvar likt tidigare.

Zalandos förpackningar för skönhetsprodukter.
Minska mängden material

En utmaning framåt för företaget är lättviktspåsar som kallas polybags. Zalandos polybags är tillverkade av 90 procent återvunnen plast. Företaget meddelar att de undersöker möjligheten att minska den totala mängden material som används, till exempel genom att vika artiklar ytterligare en gång för att göra dem mer kompakta.

Mål till 2023

Zalando har satt upp målet att helt utesluta engångsplast i förpackningar fram till 2023.

– Vi tittar hela tiden på andra, mer hållbara materialalternativ och metoder för att göra våra förpackningar kvalificerade för cirkulära system. Hållbarhet har ingen deadline. Vi kan alltid förbättra och utmana oss själva. Det är därför vi hela tiden utvecklar nya förpackningsalternativ som ger bästa möjliga skydd för de levererade varorna samtidigt som de uppfyller våra hållbarhetskrav. Vi prövar även alternativ med våra ”pre-owned”-förpackningar, vilka idag är framställda av 30 procent gräs, vilket är en del av vårt arbete för att utveckla återanvändningsbara förpackningar för framtiden, säger Masood Choudhry, vice president Logistics på Zalando, i ett pressmeddelande.

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck