Modejätte byter från vitt till brunt emballage

PUBLICERAD: 3 augusti 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Zalandos Masood Choudhry säger att de hela tiden utvecklar nya förpackningsalternativ. Foto: Pressbild

Zalando börjar leverera i ny förpackning, när de vita boxarna ersätts med bruna. E-handelsföretaget är också mitt uppe i att byta ut alla plastpåsar till papperspåsar. Målet är att helt utesluta engångsplasten till 2023.

Under tre månader har e-handlaren Zalando testat att leverera kläder i papperspåsar istället för plastpåsar. Nu ska den nya förpackningen införas på samtliga 20 marknader där Zalando verkar. Målet är att byta ut samtliga plastpåsar mot papperspåsar till slutet av första kvartalet 2022.

Från vit till brun kartong

Företaget byter också ut designen på sina kartongförpackningar när de vita boxarna ersätts med bruna. De bruna boxarna, liksom de vita var, är gjorda av 100 procent återvunnen kartong, vattenbaserat bläck och lim av vegetabilisk stärkelse. Den orangea företagslogotypen blir kvar likt tidigare.

Zalandos förpackningar för skönhetsprodukter.
Minska mängden material

En utmaning framåt för företaget är lättviktspåsar som kallas polybags. Zalandos polybags är tillverkade av 90 procent återvunnen plast. Företaget meddelar att de undersöker möjligheten att minska den totala mängden material som används, till exempel genom att vika artiklar ytterligare en gång för att göra dem mer kompakta.

Mål till 2023

Zalando har satt upp målet att helt utesluta engångsplast i förpackningar fram till 2023.

– Vi tittar hela tiden på andra, mer hållbara materialalternativ och metoder för att göra våra förpackningar kvalificerade för cirkulära system. Hållbarhet har ingen deadline. Vi kan alltid förbättra och utmana oss själva. Det är därför vi hela tiden utvecklar nya förpackningsalternativ som ger bästa möjliga skydd för de levererade varorna samtidigt som de uppfyller våra hållbarhetskrav. Vi prövar även alternativ med våra ”pre-owned”-förpackningar, vilka idag är framställda av 30 procent gräs, vilket är en del av vårt arbete för att utveckla återanvändningsbara förpackningar för framtiden, säger Masood Choudhry, vice president Logistics på Zalando, i ett pressmeddelande.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Limmet öppnar ögonen på återvinningssystemet

Ett passande lim gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas fullt ut. Det leder till att materialet kan bli ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Garant potatis plastförpackningx

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080