Zalando börjar leverera i ny förpackning, när de vita boxarna ersätts med bruna. E-handelsföretaget är också mitt uppe i att byta ut alla plastpåsar till papperspåsar. Målet är att helt utesluta engångsplasten till 2023.
Under tre månader har e-handlaren Zalando testat att leverera kläder i papperspåsar istället för plastpåsar. Nu ska den nya förpackningen införas på samtliga 20 marknader där Zalando verkar. Målet är att byta ut samtliga plastpåsar mot papperspåsar till slutet av första kvartalet 2022.
Från vit till brun kartong
Företaget byter också ut designen på sina kartongförpackningar när de vita boxarna ersätts med bruna. De bruna boxarna, liksom de vita var, är gjorda av 100 procent återvunnen kartong, vattenbaserat bläck och lim av vegetabilisk stärkelse. Den orangea företagslogotypen blir kvar likt tidigare.
Minska mängden material
En utmaning framåt för företaget är lättviktspåsar som kallas polybags. Zalandos polybags är tillverkade av 90 procent återvunnen plast. Företaget meddelar att de undersöker möjligheten att minska den totala mängden material som används, till exempel genom att vika artiklar ytterligare en gång för att göra dem mer kompakta.
Mål till 2023
Zalando har satt upp målet att helt utesluta engångsplast i förpackningar fram till 2023.
– Vi tittar hela tiden på andra, mer hållbara materialalternativ och metoder för att göra våra förpackningar kvalificerade för cirkulära system. Hållbarhet har ingen deadline. Vi kan alltid förbättra och utmana oss själva. Det är därför vi hela tiden utvecklar nya förpackningsalternativ som ger bästa möjliga skydd för de levererade varorna samtidigt som de uppfyller våra hållbarhetskrav. Vi prövar även alternativ med våra ”pre-owned”-förpackningar, vilka idag är framställda av 30 procent gräs, vilket är en del av vårt arbete för att utveckla återanvändningsbara förpackningar för framtiden, säger Masood Choudhry, vice president Logistics på Zalando, i ett pressmeddelande.