Miraclon blir namnet på Kodaks affärsområde inom flexotryckta förpackningar

PUBLICERAD: 11 april 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Miraclon har startat upp som ett fristående bolag, och ska ta Kodaks forna affärsområde Flexographic packaging division in i framtiden.

Chris Payne fortsätter som vd i Miraclon.

I slutet av förra året berättade vi att Kodak ingick ett avtal om att sälja affärsområdet Flexographic Packaging Division till ett kapitalföretaget Montagu. I och med försäljningen var syftet att verksamheten skulle fortsätta som ett fristående bolag med fokus på att utveckla, tillverka och sälja flexografiska produkter till branschen inom förpackningstryck. Nu står det nya namnet på bolaget klart – Miraclon.

Det globala företaget, med 300 anställda, kommer specifikt lägga fokus på utveckling, produktion och försäljning av Kodaks  Flexcel-teknik. Målet är att satsa på att bli en teknisk drivkraft för att förändra flexotrycket som alltmer utvecklas till att bli en tryckteknik för förpackningar i premiumsegmentet. Chris Payne, som har varit vd för Kodaks affärsområde de senaste tre åren, kommer att fortsätta att leda bolaget.

– Kunderna kommer att uppleva samma produkter, samma personer och samma pålitliga produktvarumärke, Kodak, som de har förlitat sig på för att skapa tillväxt i sina affärer. Tillsammans med våra kunder har vi spelat en avgörande roll när det kommer till att forma flexotryckets evolution de senaste tio åren. Vi blickar nu framåt som Miraclon, för att driva på utvecklingen av Kodak Flexcel och sätta nya milstolpar i flera år framöver, säger Chris Payne.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx
Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x
Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot
Soma bjuder in till öppet hus