Miraclon blir namnet på Kodaks affärsområde inom flexotryckta förpackningar

PUBLICERAD: 11 april 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Miraclon har startat upp som ett fristående bolag, och ska ta Kodaks forna affärsområde Flexographic packaging division in i framtiden.

Chris Payne fortsätter som vd i Miraclon.

I slutet av förra året berättade vi att Kodak ingick ett avtal om att sälja affärsområdet Flexographic Packaging Division till ett kapitalföretaget Montagu. I och med försäljningen var syftet att verksamheten skulle fortsätta som ett fristående bolag med fokus på att utveckla, tillverka och sälja flexografiska produkter till branschen inom förpackningstryck. Nu står det nya namnet på bolaget klart – Miraclon.

Det globala företaget, med 300 anställda, kommer specifikt lägga fokus på utveckling, produktion och försäljning av Kodaks  Flexcel-teknik. Målet är att satsa på att bli en teknisk drivkraft för att förändra flexotrycket som alltmer utvecklas till att bli en tryckteknik för förpackningar i premiumsegmentet. Chris Payne, som har varit vd för Kodaks affärsområde de senaste tre åren, kommer att fortsätta att leda bolaget.

– Kunderna kommer att uppleva samma produkter, samma personer och samma pålitliga produktvarumärke, Kodak, som de har förlitat sig på för att skapa tillväxt i sina affärer. Tillsammans med våra kunder har vi spelat en avgörande roll när det kommer till att forma flexotryckets evolution de senaste tio åren. Vi blickar nu framåt som Miraclon, för att driva på utvecklingen av Kodak Flexcel och sätta nya milstolpar i flera år framöver, säger Chris Payne.

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland