Milstolpe har nåtts för returbackar

PUBLICERAD: 6 maj 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem, vill få fler varuflöden att ansluta sig till deras returlådor och pallar. Foto: Pressbild

Svenska Retursystems meddelar att användandet av deras lastbärare i livsmedelsbranschen nå har ersatt över två miljarder engångsemballage.

Retursystemet drog igång för drygt 20 år sedan och i dag distribueras hälften av alla Sveriges färskvaror i deras returbackar. Returbackarna har nu skickats runt i livsmedelskedjan över två miljarder gånger – en milstolpe enligt Svenska Retursystem.

Vill nå fler

De hoppas nu att fler branscher ska hoppa på tåget med deras retursystem av pallar och backar.

–Vi i livsmedelsbranschen har genom vårt gemensamma retursystem för pallar och backar sedan länge sett fördelarna med återanvändning och att dela på resurser. Trots att svenska konsumenter möter de gråa backarna varje gång de går in i en matbutik är det få som känner till hur effektivt och hållbart landets livsmedel transporteras från producenter ut till butiker och restauranger, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

Hälften av alla Sveriges färskvaror går i Svenska Retursystems backar. Foto: Pressbild
Går genom hela flödet

En returlåda har en livslängd på 15 år och används i snitt 150 gånger. En användning innebär att lådan används i hela flödet mellan matproducent, grossist, vidare till butik eller restaurang och sedan tillbaka till retursystemets produktionsanläggningar för tvätt. 2020 sparade systemet med returlådorna in närmare 35 000 ton koldioxidekvivalenter. Enligt företaget motsvarar det 26 000 lastbilstransporter från Ystad till Haparanda.

– Vi tror att liknande initiativ i andra branscher skulle stärka Sveriges konkurrenskraft. Vi behöver alla vara med och bidra till landets långsiktiga omställning mot en cirkulär ekonomi, säger Anna Elgh.

 

Läs vidare

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Coca-Cola testar flaskor utan etikett i Storbritannien

Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.
sprite

easyJet tar höjd för mindre utsläpp via återanvändning

Det brittiska flygbolaget easyJet, implementerar ett initiativ för att utrusta sina piloter och kabinpersonal, totalt 14 000 personer, med återanvändbara koppar och bestick efter ett framgångsrikt försök.
easy

Svensk whiskyproducent först ut med att skrota ytterförpackningar

Från och med i februari fasar det framåtlutade destilleriet Agitator ut ytterförpackningarna kring alla sina whiskyprodukter. I och med det blir man först i landet och utmanar de stora dryckesföretagen globalt. “Vi har samma attityd till hållbarhet som vi har till whiskyproduktion”, säger destillerichefen Oskar Bruno.
agitatorx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning