Micvacs visslande färdigrätter har börjat höras även i Kanada

PUBLICERAD: 17 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Kanadensiska Hensall Foods har lanserat ett antal färdigrätter, tillagade och förpackade enligt svenska Micvacs patenterade teknologi. (Bild Hensall Foods. Bilden är ett montage)|De kanadensiska färdigrätterna lanseras under varumärket ”The Screaming Chef”. (Bild Hensall Foods)

Svenska Micvacs unika förpackningskoncept för färdigrätter – som visslar när det är klart i mikrovågsugnen – har nu även lanserats på den kanadensiska marknaden.

Bakom lanseringen står företaget Hensall Foods – ett dotterbolag till Hensall Co-op – som presenterat en serie färdigrätter, tillagade och förpackade enligt Micvacs patenterade teknologi. Färdigrätterna har man lanserat under det passande varumärkesnamnet ”The Screaming Chef”..!

De kanadensiska färdigrätterna lanseras under varumärket ”The Screaming Chef”. (Bild Hensall Foods)

Mottagandet i Kanada rapporteras ha varit överväldigande positivt och Hensall Foods, som är verksamma i provinserna Ontario och Manitoba, erbjuder nu tolv olika färdigrätter, alla producerade och förpackade enligt Micvac-tekniken.

Hensall Foods har en 85-årig historia bakom sig med framförallt matvaror som torkade bönor och sojabönor. Färska färdigrätter började man med så sent som 2019 och det var då man också så småningom fick upp ögonen för det unika svenska färdigrättskonceptet.

”När Micvac först introducerade sin lösning såg vi direkt stora möjligheter och en stor potential. Micvacs teknik är definitivt helt rätt för dagens kunder. Efter en intensiv period med att testa olika recept, installera nödvändig utrustning och få obligatoriska certifikat, var vi redo att sätta igång, Jag tror att en av anledningarna till att vi lyckats så bra är att detta är en helt ny och revolutionerande teknik för färdigmat i Kanada”, säger Amir Naveed, VD på Hensall Foods Inc.

Matteknikföretaget Micvac, som grundades år 2000 och har sitt huvudkontor i Mölndal, har utvecklat en patenterad metod för produktion och förpackning av kylda färdigrätter. Metoden innebär att maten tillagas och pastöriseras varsamt direkt i förpackningen i en speciell mikrovågstunnel, vilket bevarar både smak och näring. Den speciella Micvac-förpackningen kännetecknas av att den är försedd med en specialkonstruerad ventil, som avger ett distinkt visslande ljud, när rätten är färdigvärmd i mikrovågsugnen. Maten får en hållbarhet på 40 – 60 dagar, trots att inga tillsatser eller konserveringsmedel används.

”Nu är det är viktigare än någonsin att minska matsvinnet. Den långa hållbarheten för Micvac-produkterna är lika viktig som den är unik. Micvacs teknik passar dagens behov helt perfekt”, sammanfattar Amir Naveed.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax