Metsä Board får toppbetyg

PUBLICERAD: 23 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Soili Hietanenär stolt över Metsä Boards miljöarbete.

Metsä Board rankas högt av Ecovadis för sin hållbara verksamhet.

Ecovadis driver en plattform som gör det möjligt för företag att på global nivå utvärdera sina leverantörer ur fyra olika områden; miljö, arbetsförhållanden, hållbar upphandling och god affärsetik. Metsä Board, leverantör av färskfiberkartong som ingår i Metsä Group, rankas av Ecovadis på guldnivån, och totalt bland de en procent bästa leverantörerna oavsett bransch, för sitt arbete för en hållbar verksamhet.
– Vi är mycket stolta över att ha fått en ranking på toppnivå och det stärker oss ytterligare i vårt kontinuerliga hållbarhetsarbete, säger Soili Hietanen på Metsä Board i ett pressmeddelande.

– Vår inställning är att hållbarhet måste gå längre än att bara efterleva givna regler. Man måste också fokusera på hur företag sköter sin ekonomiska och sociala påverkan, liksom dess miljöpåverkan. Detsamma gäller relationerna med olika intressenter som kunder, anställda, leverantörer och myndigheter.

Bidragande orsaker till att företaget får ett högt betyg är att företaget finns på A-listan för CDP:s Water and Climate program, samt statusen som ledare i CDP:s 2016 Forest and Supply Chain program.
De metoder och kriterier som används av Ecovadis är i linje med standarden för Corporate Social Responsibility (CSR) inkluderande Global Reporting Initiative (GRI), UN Global Compact samt ISO 26000.

Läs vidare

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx