Mer hållbar e-handel genom samverkan och ”e-com ready”- förpackningar

PUBLICERAD: 17 mars 2023
UPPDATERAD: 17 mars

Hållbar E-handel startar en ny arbetsgrupp för att få leverantörerna till e-handeln att anpassa leveranserna till ett e-handelsföretag. Syftet är att höja e-handelns effektivitet, minska den totala resursanvändningen och bidra till en mer hållbar handel. Initiativet finansieras av ASTER.

Leverantörerna till handeln är idag vana att leverera till den fysiska handelns lager och butiker. Detta medför att transportförpackningen av produkterna följer den fysiska handelns logik, där varor kommer i små detaljhandelsförpackningar såsom med plasttråg eller andra förpackningskomponenter som lämpar sig för en butikshylla. När dessa hamnar på ett e-handelslager blir det ineffektivt med en stor mängd överblivet förpackningsmaterial som följd.

– Genom att öka samverkan mellan förpackningsleverantörer, tillverkare och e-handels aktörer kan vi få en mer hållbar och effektiv handel, med i bästa fall minskade resurser och mindre miljö- och klimatpåverkan, säger Erika Svensson, Kvalitets och Hållbarhetschef på Apotea.

Samlar e-handelsaktörer

Hållbar E-handel samlar genom detta projekt e-handelsaktörer i en arbetsgrupp för att ta fram ett utkast av en avtalsbilaga för leveranser till ett e-handelslager. Denna arbetsgrupp kommer att ledas av Mårten Sjölin, logistikexpert på Sjölin&Löfgren. I projektet kommer även Apotea och Blomsterlandet genomföra tester i syfte att utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.

– E-handeln kommer vara en nyckel i mer hållbara köp, där vi vet att förpackningarna är en stor del i e-handelns totala miljöpåverkan. Genom att utveckla praxis för ”E-com Ready” finns en stor potential i att gå före och hjälpa flera aktörer inom e-handelskedjan i sitt hållbarhetsarbete, säger Josephine Darlington, Head of ASTER, som är med och finansierar projektet.

Finns mycket kvar att göra

– Mycket fokus har legat på lastmile leveranserna till kund och att effektivisera dessa men det finns mycket kvar att göra i leveranserna till e-handlarnas lager där man än så länge bara plockat de lågt hängande frukterna, säger Mårten Sjölin, projektledare för initiativet E-com Ready och logistikexpert.

Hållbar E-handel samlar nu företag som vill medverka i arbetsgruppen som kommer att inledas på ett möte i Stockholm den 27e mars 2023. Är du intresserad av att medverka i arbetsgruppen mejlar du din anmälan till jonas@hallbarehandel.org

 

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax