Mejerijätte går över till bioplast

PUBLICERAD: 8 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen ser bytet till bioplast på miljontals förpackningar som en av de största förändringarna som har gjorts hos Arla.

Arla ställer om från fossil plast till bioplast i miljontals av sina mejeriförpackningar.

Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation Arla Sverige.

Arla har som mål att sin totala klimatpåverkan från förpackningarna med 30 procent fram till år 2030. År 2022 hoppas mejerijätten att allt förpackningsmaterial ska vara hundra procent återvinningsbart. I ett första steg väljer de nu att byta ut den fossila plasten i bassortimentet där mjölk, fil- och gräddförpackningar ingår.

Förändringen till växtbaserad plast görs på Arlas europeiska marknader, vilket rör sig om en miljard förpackningar varav 600 miljoner av dessa är mjölkförpackningar.

– När vi tar bort den fossila plasten i hela vårt bassortiment i Sverige så varken ser eller känner konsumenten skillnad men det kommer göra skillnad för klimatet, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla Sverige.

I Sverige innebär det att 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar skiftar till bioplast. Arla skriver i ett pressmeddelande att det är en minskning på ungefär 960 ton koldioxidutsläpp, vilket motsvarar ungefär 29 miljoner plastbärkassar i minskad klimatpåverkan årligen. Gällande plastbägarna för yoghurt och crème fraiche så skriver Arla att övergången till återvinningsbar plast innebär att de kan få nytt liv, om återvinningssystemen på de olika marknaderna tillåter det.

Arla har också satt upp hållbarhetsmålet att senast år 2045 producera mjölk med netto noll klimatavtryck.

– Arla har genomfört en rad initiativ under åren för att göra våra förpackningar mer miljövänliga. Men det råder ingen tvekan om att årets förbättring av mer än en miljard förpackningar är ett av vår allra största, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

Arlas bassortiment med mejeriprodukter.

Senaste nytt

Självbetjäningsbutikerna lade grunden till plastmaterialens utveckling

Hur blev plastmaterialen ett viktigt material i den svenska självbetjäningsbutiken? Det har Karl Holmberg, nyligen utexaminerad doktorand på Statsvetenskapliga institutionen på Lunds universitet, doktorerat på.
da1900-8619-ica001499
Självbetjäningsbutikerna lade grunden till plastmaterialens utveckling

Canon introducerar digital printer för industriellt tryck på wellpapp

Canons nya digitala press CorrPRESS iB17 kan skriva ut upp till 8 000 m² per timme och levererar offsetliknande kvalitet direkt på wellpapp med upp till 1,7 m bredd med vattenbaserat bläck och primer för indirekt kontakt med livsmedel.
Canon-corrPRESS-iB17_high-res_
Canon introducerar digital printer för industriellt tryck på wellpapp

Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

Packnews växlade några ord med Jesper Hammarstrand, vd på InknArt, vid slutet av Empack-mässan. Han var generellt sett nöjd med mässan, och faktum är att man tömde montern totalt.
Jesper Hammarlund
Konsten att fixa en montertömning på en mässa!

Oppboga Bruk samarbetar med Stora Enso kring nyligen lanserat kartongmaterial

Stora Enso anlitar den svenska laminatorn Oppboga Bruk för konvertering och försäljning av deras nyligen lanserade Ensovelvet™ från 490 g/m².
oppbogax
Oppboga Bruk samarbetar med Stora Enso kring nyligen lanserat kartongmaterial

Läs vidare

Oppboga Bruk samarbetar med Stora Enso kring nyligen lanserat kartongmaterial

Stora Enso anlitar den svenska laminatorn Oppboga Bruk för konvertering och försäljning av deras nyligen lanserade Ensovelvet™ från 490 g/m².
oppbogax
Oppboga Bruk samarbetar med Stora Enso kring nyligen lanserat kartongmaterial

SIG först med barriärmaterial utan aluminium

SIG har lanserat det men kallar världens första första fullständiga barriärmaterial för aseptiska kartonger utan ett aluminiumlager. Tekniken används i företagets Terra-förpackning och Aldi är först ut att använda den.
sig
SIG först med barriärmaterial utan aluminium

Nytt kartongmaterial för lyxförpackningssegmentet

Stora Enso utökar sitt sortiment av premiumförpackningsmaterial med lanseringen av Ensovelvet – en ny obehandlad solid bleached sulfate (SBS)-kartong med sammetslen yta på båda sidor.
stora nyttx
Nytt kartongmaterial för lyxförpackningssegmentet

Lätt och lagom från Holmen

Holmen har lanserat den enligt egen uppgift lättaste kraftlinern på marknaden, Holmen Elevate. Kraftlinern är väl lämpad för e-handel, hyllklara och livsmedelsförpackningar där både hållbarhet och prestanda är avgörande.
Holmen
Lätt och lagom från Holmen