
Den nya beskattningslagen för plastpåsar gör att Envira Pack satsar på att nå ut med en matkasse av ett konstfibermaterial som kan återanvändas sex till sju gånger.
1 maj träder den nya beskattningslagen för plastpåsar i kraft. En slutkonsument får därmed räkna med mer än en fördubbling av priset för en plastpåse i butiken. Från cirka tre till runt sju kronor. Envira Pack etablerar nu sina nya miljöpåsar på flertalet matbutiker runt om i landet och satsar på att få fler människor som handlar i matbutiker ska börja använda deras miljöpåse som är tillverkad av non-woven, ett framtaget textilt konstfibermaterial.
Företaget som grundades 2019 uppger i ett pressmeddelande att priset per påse lär landa på cirka fem till sex kronor.
– Vi får många förfrågningar nu när intresset att minska sin förbrukning av plast är stort bland både handlare och konsumenter. Våra nya miljöpåsar är ett klimatsmartare och billigare alternativ för både handlare och konsumenter, något som flertalet handlare redan insett, säger Kara Ayan, grundare och delägare av Envira Pack, och som har över nio års erfarenhet av branschen med bas i Göteborg.
Enligt Envira Pack har påsarna låg miljöpåverkan, med en låg energiförbrukning redan vid tillverkning. Det beror enligt företaget på konstfibermaterialet som påsarna är gjorda av. Utvärtes är de tryckta med vattenbaserad färg vilket inte innehåller några gifter.
Påsarna finns tillgängliga hos en rad butiker, bland annat Ica Kurir och Ica Supermarket. Företaget har även startat ett samarbete med en livsmedelskedja i Danmark, uppger företaget i ett pressmeddelande.