Mässan tar plats i Automation Smålands Advisory Board

PUBLICERAD: 24 oktober 2016
UPPDATERAD: 24 januari

axelent-engineering-robert-skogward

Sedan starten av Elmia Automation 2012 har mässans devis varit ”mycket snack, mycket verkstad” och nu blir det ännu mer av den varan när Elmia tar plats i Automations Smålands Advisory Board. Syftet med Automation Småland har sedan starten 2011 varit att stärka automationsindustrin i Småland med omnejd. Genom att automationsföretagen utvecklas bidrar de till att ytterligare effektivisera och automatisera övrig tillverkande industri och därmed stärka regionens konkurrenskraft. Intressenterna som samverkar kring aktiviteter och inriktning för Automation Småland har upprättat ett råd, sk Advisory Board, för att utveckla verksamheten vidare enligt vision och uppsatta mål.

– Små och medelstora företags konkurrenskraft ligger såklart Elmia varmt om hjärtat med underleverantörsmässan Elmia Subcontractor i spetsen och vi vill vara med och stötta industrin på alla sätt vi kan, säger Lina Galow, affärsutvecklare på Elmia.

Under våren drog sig Business Gnosjöregion (BGR) och numera sker automationsprojektets verksamhet under Sinfs flagg. Engagemanget hos de 20-talet medlemsföretag är det dock inget fel på och även berörda kommuner ställer sig fortsatt positiva till initiativet.

Richard Skogward, vd på Axelent Engineering och ordförande för medlemsföretagen bakom Automation Småland, ser positivt på framtiden:

– Det handlar om att stärka regionen så att det går att bedriva produktion här i framtiden. För att lösa det behöver vi företag samarbeta. Med varandra och med andra aktörer.

Den 1 december arrangerar Automation Småland för tredje gången konferens, i år med tema Framtidens industri.

På bilden:  Robert Skogward

Läs vidare

Inte en kvadratmeter golvyta kvar på Ipack-Ima i Milano

En av årets stora internationella förpackningsmässor, Ipack-Ima i Milano, rapporterar nu att man sålt ut alla mässytor.
ROU_9921

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Drupa drar ner på antalet mässdagar

Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa-2028-1536x1024x

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024