Majonnästuber med hundra procent återvunnen aluminium

PUBLICERAD: 22 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Kavlis nya tuber består av återvunnen aluminium. Foto: Pressbild

I Kavlis nya majonnästuber som rullar ut i butikerna kommer 95 procent av aluminiumet från hushållsåtervinning och resterande fem procent från industriavfall.

– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra förpackningar och hållbarhet är ett viktigt fokusområde i denna utveckling. Budskapet 100 procent återvunnen aluminium kommer att kommuniceras på tuberna som nu har börjat rulla ut i butik.

Det säger Cecilia Anjou, Brand Manager på Kavli i ett pressmeddelande.

Kavli har som målsättning 70 procent av alla förpackningar ska bestå av återvunnet förpackningsmaterial fram till 2030. Företagets alla egna varumärken ska ha 100 procent materialåtervinningsbara förpackningar inom samma tid.

Genom att byta från jungfrulig aluminium till att använda aluminium från hushållsåtervinning och industriavfall som redan är i omlopp räknar Kavli med att spara 95 procent energi och minska CO2-belastningen med 80 procent.

 

 

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

Mikael Wennerberg lämnar Konica Minolta. I januari blir han ny nordisk försäljningschef på Custmo som är agent för Komori i Danmark och Sverige.
konica
Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

Lätt och lagom från Holmen

Holmen har lanserat den enligt egen uppgift lättaste kraftlinern på marknaden, Holmen Elevate. Kraftlinern är väl lämpad för e-handel, hyllklara och livsmedelsförpackningar där både hållbarhet och prestanda är avgörande.
Holmen
Lätt och lagom från Holmen

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Automatiserade lösningar driver Pine Glos förpackningsverksamhet

Det finns inget som ökad genomströmning för att få ett företag att blomstra. Högre produktionsvolymer kräver dock avancerad automatiserad drift för att minska bördan för de anställda. Det är därför amerikanska Pine Glo samarbetat med Schubert för att implementera en förkonfigurerad lösning för packning i kartongförpackningar, vilket förbättrade den operativa effektiviteten i det familjeägda företaget.
Schubert Marketing
Automatiserade lösningar driver Pine Glos förpackningsverksamhet