Magnum först med bägare tillverkade av återvunnen PP

PUBLICERAD: 31 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Bägare och lock till Magnum Pint tillverkas nu i återvunnen polypropen (rPP) och lanseras i år på alla Unilevers europeiska marknader. (Bild Unilever/Magnum)

Unilevers välkända Magnum är det första glassvarumärke, som nu använder återvunnen polypropenplast i sina bägare.
De nya bägarna, som i initialskedet används till Magnum Pint, lanseras nu runt om i Europa.

Sju miljoner sådana bägare sätts på Europa-marknaden i år och målet är att år 2025 ska alla bägarförpackade Magnum-varianter i Europa ha de nya bägarna. Från år 2021 kommer bägarna också att börja lanseras i resten av världen.

Innan den omfattande lanseringen i Europa testades de nya bägarna på marknaderna i Belgien, Nederländerna och Spanien.

Både själva glassbägaren och dess lock är tillverkade i återvunnen polypropenplast (rPP). Plasten är inte återvunnen med konventionella mekaniska processer, eftersom sådan plast inte kan användas vid livsmedelskontakt, utan i stället har man använt certifierad cirkulär polypropen, framtagen enligt saudiarabiska Sabic:s Trucircle-metod. Denna ger en resin med samma egenskaper som jungfrulig PP-resin.

Trucircle-metoden gör att man kan använda blandat PP-avfall, där även plast med låg kvalitet, som annars sannolikt skulle ha förbränts eller hamnat på deponier, kan ingå.

”Vi är stolta över att vara ett av världens första glassvarumärken, som banar väg för denna banbrytande teknik. Genom detta nya grepp hoppas vi kunna leda livsmedelsindustrin mot en mer hållbar framtid, vilket banar väg för en cirkulär ekonomi”, säger Julien Barraux, Global VP för Magnum.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning