Unilevers välkända Magnum är det första glassvarumärke, som nu använder återvunnen polypropenplast i sina bägare.
De nya bägarna, som i initialskedet används till Magnum Pint, lanseras nu runt om i Europa.
Sju miljoner sådana bägare sätts på Europa-marknaden i år och målet är att år 2025 ska alla bägarförpackade Magnum-varianter i Europa ha de nya bägarna. Från år 2021 kommer bägarna också att börja lanseras i resten av världen.
Innan den omfattande lanseringen i Europa testades de nya bägarna på marknaderna i Belgien, Nederländerna och Spanien.
Både själva glassbägaren och dess lock är tillverkade i återvunnen polypropenplast (rPP). Plasten är inte återvunnen med konventionella mekaniska processer, eftersom sådan plast inte kan användas vid livsmedelskontakt, utan i stället har man använt certifierad cirkulär polypropen, framtagen enligt saudiarabiska Sabic:s Trucircle-metod. Denna ger en resin med samma egenskaper som jungfrulig PP-resin.
Trucircle-metoden gör att man kan använda blandat PP-avfall, där även plast med låg kvalitet, som annars sannolikt skulle ha förbränts eller hamnat på deponier, kan ingå.
”Vi är stolta över att vara ett av världens första glassvarumärken, som banar väg för denna banbrytande teknik. Genom detta nya grepp hoppas vi kunna leda livsmedelsindustrin mot en mer hållbar framtid, vilket banar väg för en cirkulär ekonomi”, säger Julien Barraux, Global VP för Magnum.