Locket på för plastlock hos Picadeli

PUBLICERAD: 23 augusti 2023
UPPDATERAD: 23 augusti
Bild: Picadeli.

Salladsföretaget Picadeli vill göra de gröna skålarna ännu grönare – med en storsatsning på plastfria papperslock. En satsning som eliminerar 250 ton plast årligen,

Hållbarhet står högt upp på agendan hos Picadeli. Till exempel har den välkända salladsaktören fasat ut rött kött från hela sitt sortiment, slutat med engångskoppar för dressing, satsat på växtbaserade proteiner och möjliggjort för kunderna att panta sina salladsskålar. Nu görs en rekordsatsning för att eliminera plastlocken.

I samarbete med Graphic Packaging International i Tibro har Picadeli arbetat målmedvetet för att utveckla ett helt nytt sortiment av plastfria lock till de gröna salladsskålarna, med hållbarhet i fokus. Under 2023 fasas plastlocken ut, till förmån för papperslock.

– Vi värdesätter vår planets hälsa lika högt som vi värdesätter den hälsosamma maten! Att hushålla med planetens begränsade resurser är en självklarhet. Vi har länge arbetat för att fasa ut plastlocken. Satsningen kommer att innebära en besparing på 250 ton plast, varje år.

– Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Det tar vi på allvar! Samtidigt måste våra satsningar på hållbarhet också gynna våra kunder. Därför är vi glada att vi äntligen har lyckats ta fram ett plastfritt, och samtidigt högkvalitativt och funktionellt lock, säger Henrik Åkerman, Head of Quality, Sourcing and Supply Chain på Picadeli.

De nya locken är tillverkade av material som hämtas från hållbart skogsbruk. De är helt återvinningsbara. I innovationsarbetet har fokus legat på att skapa lock som tål fukt och kyla, och är enkla att använda. Det har resulterat i en helt ny typ av snäppförslutning, som gör locken på salladsskålarna ännu enklare att använda och mer spillsäkra.

Picadeli är idag marknadsledande inom hälsosam snabbmat i Europa och USA, med nära 2 000 salladsbarer bara i Europa. Men hållbara lock skapas inte på egen hand. I arbetet med de nya locken har Picadeli krokat arm med Graphic Packaging Tibro AB, som både varit med och utformat, och nu även producerar de innovativa locken:
Designen på locken är också det en viktig ingrediens. Picadeli passat på att förse dem med lekfulla budskap som utmanar och engagerar konsumenterna. Locken fasas in i Picadelis salladsbarer under hösten 2023.

Redan förra året lanserade Picadeli ett papperslock i samarbete med Stora Enso, ett lock som för övrigt deltog i Packnorth Award. Enligt Picadeli är det nya locket en vidareutveckling men Stora Ensos lösning används fortfarande.

 

Läs vidare

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker

Positivt med överenskommelse om avskogningsförordningen enligt Skogsindustrierna

Den så kallade avskogningsförordningen (EUDR) som EU ville få på plats redan vid årsskiftet, har nu skjutits på framtiden. Den har varit, och är, omdebatterad och från skogsindustrin har det framförts att tiden är för knapp för en implementering. Skogsindustrierna välkomnar att Europaparlamentet och medlemsländerna nu enats om att skjuta fram det.
Skogs

Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Evax

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker