Salladsföretaget Picadeli vill göra de gröna skålarna ännu grönare – med en storsatsning på plastfria papperslock. En satsning som eliminerar 250 ton plast årligen,
Hållbarhet står högt upp på agendan hos Picadeli. Till exempel har den välkända salladsaktören fasat ut rött kött från hela sitt sortiment, slutat med engångskoppar för dressing, satsat på växtbaserade proteiner och möjliggjort för kunderna att panta sina salladsskålar. Nu görs en rekordsatsning för att eliminera plastlocken.
I samarbete med Graphic Packaging International i Tibro har Picadeli arbetat målmedvetet för att utveckla ett helt nytt sortiment av plastfria lock till de gröna salladsskålarna, med hållbarhet i fokus. Under 2023 fasas plastlocken ut, till förmån för papperslock.
– Vi värdesätter vår planets hälsa lika högt som vi värdesätter den hälsosamma maten! Att hushålla med planetens begränsade resurser är en självklarhet. Vi har länge arbetat för att fasa ut plastlocken. Satsningen kommer att innebära en besparing på 250 ton plast, varje år.
– Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Det tar vi på allvar! Samtidigt måste våra satsningar på hållbarhet också gynna våra kunder. Därför är vi glada att vi äntligen har lyckats ta fram ett plastfritt, och samtidigt högkvalitativt och funktionellt lock, säger Henrik Åkerman, Head of Quality, Sourcing and Supply Chain på Picadeli.
De nya locken är tillverkade av material som hämtas från hållbart skogsbruk. De är helt återvinningsbara. I innovationsarbetet har fokus legat på att skapa lock som tål fukt och kyla, och är enkla att använda. Det har resulterat i en helt ny typ av snäppförslutning, som gör locken på salladsskålarna ännu enklare att använda och mer spillsäkra.
Picadeli är idag marknadsledande inom hälsosam snabbmat i Europa och USA, med nära 2 000 salladsbarer bara i Europa. Men hållbara lock skapas inte på egen hand. I arbetet med de nya locken har Picadeli krokat arm med Graphic Packaging Tibro AB, som både varit med och utformat, och nu även producerar de innovativa locken:
Designen på locken är också det en viktig ingrediens. Picadeli passat på att förse dem med lekfulla budskap som utmanar och engagerar konsumenterna. Locken fasas in i Picadelis salladsbarer under hösten 2023.
Redan förra året lanserade Picadeli ett papperslock i samarbete med Stora Enso, ett lock som för övrigt deltog i Packnorth Award. Enligt Picadeli är det nya locket en vidareutveckling men Stora Ensos lösning används fortfarande.