Livsmedelskoncern ansluter till återvinningsapp

PUBLICERAD: 21 juni 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Greenfood inleder samarbete med Bower. Foto: Pressbild

Svenska Bower, utvecklare av appen med samma namn för förpackningsåtervinning, fortsätter knyta till sig fler livsmedelsaktörer. Senast i raden är hälsomatsaktören Greenfood.

Bower-appen lanserades 2019 med syftet att öka återvinningen och låta konsumenter tjäna pengar på att sortera och återvinna sina förpackningar. Istället för att konsumenten slänger förpackningar i hushållssoporna går det till som så att denne skannar en streckkod eller QR-kod på förpackningarna med appen innan de läggs i återvinningskärlen, och får poäng som kan förvandlas till pengar att handla för eller skänka till välgörenhet.

Enligt Bower finns i dag omkring 300 000 användare av appen. Bland de större livsmedelsföretag som samarbetar med Bower finns Orkla, Coop, Nestlé och GB Glace. Nu kan Bower även meddela att de inleder ett samarbete med Greenfood. En koncern inom hälsosam mat i norra Europa.

Först i höst kan konsumenter börja panta förpackningar från Greenfood, till en början gäller det koncernens varumärken Picadeli salladsbar och Daily Greens. Fler varumärken kan bli aktuella längre fram, enligt Greenfood.

– Marknaden har saknat en lösning som tillgängliggör en direkt kommunikation mellan konsument och producent. Bower möjliggör för varumärken att aktivt uppmana sina konsumenter till en ökad återvinning med hjälp av finansiella incitament. Det som tidigare ansetts vara skärp likställs nu med ett värde, vilket gör att vi äntligen kan dra nytta av de enorma investeringar som görs för att producera återvinningsbara förpackningar, säger Bowers vd Suwar Mert i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vi är så stolta och glada över samarbetet med Greenfood. Alla behöver ta sitt ansvar för att vi ska lyckas nå de globala hållbarhetsmålen.

 

Läs vidare

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.
God-Morgon-juicekartonger-pantas-via-Bower

BEWI ökar sin återvinningskapacitet genom att öppna en cirkulär hubb i Norrköping

BEWI öppnar nu sin nya cirkulära hubb i Norrköping, vilket ökar företagets återvinningskapacitet för EPS (expanderad polystyren) med 40 procent.
BEWIx

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432