Läsktillverkare väljer hybridmetod för billigare flaskproduktion

PUBLICERAD: 28 juni 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Snabbare och billigare verktygstillverkning. PepsiCo sparar både tid och pengar på att använda additiv tillverkning. Foto: Pressbild

Läsktillverkaren PepsiCo har utvecklat en patenterad metod för tillverkning av formar till sin flaskproduktion. En hybridmetod som omfattar additiv tillverkning och sparar både tid och pengar.

Tillverkning av formblåsningsverktyg i metall är dyrt och tidsödande. Företaget började därför att titta på alternativ till den konventionella tillverkningsprocessen. PepsiCo och samarbetspartnern Nexa3D beskriver utvecklingsprocessen i en gemensam fallstudie.

Till att börja med testades 3D-printing med PolyJet-tekniken och materialet Digital ABS. Det visade sig ha sina begränsningar. Materialet var dyrt och de färdiga formarna kunde bara användas för att tillverka runt hundra flaskor.

Tillverkning på tolv timmar

Det resulterade i att PepsiCo testade en hybridmetod där konventionell verktygstillverkning i metall kombineras med additiv tillverkning av vissa invändiga delar av formen. Det yttre skalet i metall passar de flesta kommersiella formblåsningsmaskiner och de printade innerdelarna innebär att geometrin enkelt kan ändras. Ett helt set med formar kan tillverkas på tolv timmar, varav åtta timmar print och fyra timmar härdning.

För att printa de inre delarna i formen har PepsiCo använt Nexa3D:s SLA-skrivare NXE 400. Foto: Pressbild

Delarna printas i en Nexa3D NXE 400 SLA-3D-skrivare med den egenutvecklade LSPc-processen. Materialet som använts är Henkel Loctites xPEEK147 som är styvt och tål höga temperaturer.

Metoden innebär att utvecklingsprocessen kan kortas från fyra veckor till 48 timmar, men även att kostnaden kan sänkas från 10 000 till 350 dollar per set. Dessutom kan åtminstone 10 000 flaskor tillverkas per uppsättning formar. Totalt innebär det nya tillverkningssättet en kostnadsreducering på 96 procent.

Flera designiterationer

Sammantaget innebär den patenterade hybridmetoden att PepsiCo kan göra en supersnabb verktygstillverkning med låga kostnader och korta ledtider. Man kan gå från CAD-fil till färdig del på två dygn.

– Tid och kostnader är naturligtvis viktigt, men det är ännu viktigare att ha möjligheten och flexibiliteten att köra igenom ett antal olika designiterationer i rekordfart, säger Max Rodriguez, Senior Manager of Global Packaging R&D, Advanced Engineering and Design på PepsiCo, i ett pressmeddelande.

3DVerkstan är återförsäljare av Nexa3D:s produkter i Sverige.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432