Lanserar genomfärgad well i tre skikt

PUBLICERAD: 29 november 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Lessebo Bruks marknadschef Carina Jensen och produktutvecklare Tobi Svensson har stora förhoppningar på det nya wellkonceptet.

Designpapper av det exklusivare slaget är Lessebo Bruks melodi. Nu ger de sig på allvar in i förpackningssegmentet och breddar med ett nytt koncept med genomfärgad well i tre skikt.

Lessebo Bruk tillverkar designpapper av premiumkvalitet, och nischar sig mot kunder som söker ett finare tryckresultat. Efter 1,5 års produktutveckling känner de sig redo att introducera sin nya wellpapplösning. Produktutvecklaren Tobi Svensson ligger bakom det nya konceptet som ska attrahera konverterare av lyxförpackningar:
– Jag kom hit till Lessebo för att se om jag kunde bredda avsättningen för färgat papper.

I det nya wellkonceptet erbjuds premiumkvaliteter av E-flute, F-flute och öppen well som produceras i tre skikt – insida, flute och utsida. F-fluten är 1,1 millimeter och E-fluten är 1,5 millimeter tjock.
– Det är fördelen här att vi kör färgat papper. När man är ute och tittar på de stora drakarna så ser det oftast ut såhär, säger han och visar en kartonglåda som inte har genomfärgat papper vilket gör att skarvarna på den svarta förpackningen får en vit färg.
– Det är inte så snyggt med vita kanter. Vi har tagit fram ett koncept där vi kör helt genomfärgat i tre skikt med vårt premiumpapper. Kunden kan själv addera sin egen utsida.
– Har du ett tryckt ark så kör du det i en lamina och klistrar på det tryckta arket så att du får en färdig well. På så sätt kan du köra ett kvalificerat tryck. Ett alternativ är att köra en N-flute som kommer ner till 0,9 millimeter.

Till att börja med kommer de erbjuda två standardformat av genomfärgad well, i svart och vitt. Ett tiotal referenskunder har varit med på resan för att utveckla produkten.
– Vi har gjort ett tiotal provleveranser ute i Europa och i Sverige med genomfärgad svart. Så nu ska vi börja ta fram färdigt material, vilket behövs för att kunna lansera en produkt. Det är nästa steg att nå de kunder som vi vill nå ut till, säger marknadschefen Carina Jensen.
– Vi vet att det finns potential i detta. Vi vet att det bidrar till att sälja en produkt när man har en snygg förpackning. En av våra samarbetspartners, där vi har testat det här, har redan förbrukat en stor del.

Lessebo ska marknadsföra sig ännu mer mot premiumsegmentet.

Tobi Svensson säger att användningsområdena är många. Konceptet kan lämpa sig för förpackningar, men även mönsteranpassade inreden till produktförpackningar. De ser även att kunder kan komma med önskemål, exempelvis om en kund vill få sin egen varumärkesfärg genomfärgad. Tanken är även att erbjuda kunder en well som har en präglad yta.
– Utsidan kan du byta hur du vill, och du kan använda vilka färger du vill. Om man just ser till präglingssidan läggs den på som ark, inte som rulle. Där finns möjligheter att göra hur mycket individuellt som helst.
Produktutvecklingen kommer fortsätta för att i nästa steg kunna nå ett ännu bredare spektra av kunder:
– Det vi tittar på är att komma ner på tunnare papper för att få ner offsetkärnan till o,9 millimeter, idag är vi på 1,1 millimeter. Skillnaden kan tyckas vara liten, men det är lite svårare. Det man kan göra då, istället för att trycka en utsida, är att man kan trycka direkt i offset och sedan kaschera det och sedan sälja det, säger Tobi Svensson.

 

Läs vidare

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
topx

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1