Lanserar genomfärgad well i tre skikt

PUBLICERAD: 29 november 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Lessebo Bruks marknadschef Carina Jensen och produktutvecklare Tobi Svensson har stora förhoppningar på det nya wellkonceptet.

Designpapper av det exklusivare slaget är Lessebo Bruks melodi. Nu ger de sig på allvar in i förpackningssegmentet och breddar med ett nytt koncept med genomfärgad well i tre skikt.

Lessebo Bruk tillverkar designpapper av premiumkvalitet, och nischar sig mot kunder som söker ett finare tryckresultat. Efter 1,5 års produktutveckling känner de sig redo att introducera sin nya wellpapplösning. Produktutvecklaren Tobi Svensson ligger bakom det nya konceptet som ska attrahera konverterare av lyxförpackningar:
– Jag kom hit till Lessebo för att se om jag kunde bredda avsättningen för färgat papper.

I det nya wellkonceptet erbjuds premiumkvaliteter av E-flute, F-flute och öppen well som produceras i tre skikt – insida, flute och utsida. F-fluten är 1,1 millimeter och E-fluten är 1,5 millimeter tjock.
– Det är fördelen här att vi kör färgat papper. När man är ute och tittar på de stora drakarna så ser det oftast ut såhär, säger han och visar en kartonglåda som inte har genomfärgat papper vilket gör att skarvarna på den svarta förpackningen får en vit färg.
– Det är inte så snyggt med vita kanter. Vi har tagit fram ett koncept där vi kör helt genomfärgat i tre skikt med vårt premiumpapper. Kunden kan själv addera sin egen utsida.
– Har du ett tryckt ark så kör du det i en lamina och klistrar på det tryckta arket så att du får en färdig well. På så sätt kan du köra ett kvalificerat tryck. Ett alternativ är att köra en N-flute som kommer ner till 0,9 millimeter.

Till att börja med kommer de erbjuda två standardformat av genomfärgad well, i svart och vitt. Ett tiotal referenskunder har varit med på resan för att utveckla produkten.
– Vi har gjort ett tiotal provleveranser ute i Europa och i Sverige med genomfärgad svart. Så nu ska vi börja ta fram färdigt material, vilket behövs för att kunna lansera en produkt. Det är nästa steg att nå de kunder som vi vill nå ut till, säger marknadschefen Carina Jensen.
– Vi vet att det finns potential i detta. Vi vet att det bidrar till att sälja en produkt när man har en snygg förpackning. En av våra samarbetspartners, där vi har testat det här, har redan förbrukat en stor del.

Lessebo ska marknadsföra sig ännu mer mot premiumsegmentet.

Tobi Svensson säger att användningsområdena är många. Konceptet kan lämpa sig för förpackningar, men även mönsteranpassade inreden till produktförpackningar. De ser även att kunder kan komma med önskemål, exempelvis om en kund vill få sin egen varumärkesfärg genomfärgad. Tanken är även att erbjuda kunder en well som har en präglad yta.
– Utsidan kan du byta hur du vill, och du kan använda vilka färger du vill. Om man just ser till präglingssidan läggs den på som ark, inte som rulle. Där finns möjligheter att göra hur mycket individuellt som helst.
Produktutvecklingen kommer fortsätta för att i nästa steg kunna nå ett ännu bredare spektra av kunder:
– Det vi tittar på är att komma ner på tunnare papper för att få ner offsetkärnan till o,9 millimeter, idag är vi på 1,1 millimeter. Skillnaden kan tyckas vara liten, men det är lite svårare. Det man kan göra då, istället för att trycka en utsida, är att man kan trycka direkt i offset och sedan kaschera det och sedan sälja det, säger Tobi Svensson.

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx