Landa fixar finansieringen

PUBLICERAD: 23 augusti 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Benny Landa, vd för Landa digital printing, säger att ett dussin nanotryckpressar kommer att skeppas ut ur fabriken nästa år.

Landa digital printing får in ytterligare 300 miljoner dollar i finansiering som ska kratta manegen för försäljningen av företagets nya nanotryckpress – en maskin som blivit en riktig snackis i branschen.

Landa med sitt säte i Israel skeppade iväg sin allra första nanotryckpressen i början av förra året, och en andra maskin tidigare i år. Landa Digital printing grundades 2002 för att med ny teknik ta sikte på marknaderna inom bland annat kommersiellt tryck och förpackningstryck.

Ägaren och innovatören Benny Landa säger i en intervju med den israeliska affärstidningen Calcalist att planen är att leverera ett dussin ytterligare maskiner nästa år och hundratals fler i framtiden, tack vare en ny säkrad finansiering som ska accelerera företagets tillväxt. Investmentbolaget Skion, tillsammans med den redan existerande tyska investeraren Altana – som båda ägs av den tyska affärskvinnan Susanne Klatten – pumpar in 300 miljoner dollar i bolaget. Ett påslag till de redan 400 miljoner dollar som redan har investerats av Benny Landa själv, och Altana.

Företaget har utvecklat ett nanobaserat pigmentbläck, Nano ink, som sägs reducera kostnader och bidra till snabbare utskrifter.

Affären gör att Landa Digital printing värderas till 1,8 miljarder dollar.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Flera nya funktioner i HPs programvara, inklusive en dedikerad AI-agent och chatbot för tryckproduktion, är utformade för att göra det enklare för tryckerier att automatisera arbetsflöden presenterades på årets Dscoop Edge konferens i USA.
HP-Nio.-PR-fotox
HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Ett kaffe med rejält tryck i

Förpackningstryckeriet Cabassi i Finland har lyckats trycka påsar med kaffebläck. 
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Ett kaffe med rejält tryck i

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning