
Det drar ihop sig till Scanpack, norra Europas största förpackningsmässa som hålls i Göteborg, 23-26 oktober. Fem fokusområden står i centrum i år.

Anna Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack har en bra känsla inför mässan:
– Det känns jättebra, det är fullbokat. Vi har inte en enda kvadratmeter kvar att sälja och när vi tittar på förregistreringen så ligger vi före med 1 000 personer jämfört med förra mässan. Det är ett positivt tecken.
Mässan täcker in allt som har med förpackningsproduktion att göra.
– Vi har gjort så gott vi kan. Alla områden finns representerade.
Anna Lena säger att den största förändringen till årets mässa är utbudet av aktiviteter.
– Det är ett fullt aktivitetsprogram, säger hon och berättar att besökarna kommer få inspiration och ta del av praktiska case av välkända profiler och experter på en Superbrand-scen. Samtidigt kommer en stor del av aktörer och personer inom svenskt näringsliv finnas på plats. En fråga på tapeten är det rådande läget i svensk politik och vilka effekter och vilken påverkan det får för svensk industri.
Mässan i Göteborg leder in på de samtalsämnen som är högst aktuella hos de flesta företagen i förpackningsbranschen. Den digitala transformationen, Industri 4.0, och smart produktion lyfts av såväl ledande företags tekniska lösningar men också av experter som håller föredrag. Ett annat spår är förpackningstrycket och hur det har moderniserats. Företag och experter delar med sig av sina tankar och sitt kunnande om digitaltryckslösningar, personaliserat innehåll och hur branschen påverkas när digitala medier allt mer tar över. Och utan material blir det vare sig tryck eller förpackningar. Receptet på dagens moderna förpackningar stavas intelligenta, aktiva och hållbara material. Enligt Scanpack kommer utställare visa upp ett heltäckande utbud inom förpackningsmaterial.
Hållbarhetsfrågan är också i fokus. Besökarna kommer kunna ta chansen att lyssna på människor och företag som vill skapa förändring för människor och vår jord för ett mer miljövänligt och hållbart samhälle. Andra ständigt aktuella ämnen på mässan är design och varumärkesutveckling men även e-handeln som förpackningsföretagen måste förhålla sig till, om de inte redan gjort det, eftersom det innebär nya affärsmodeller, nytt kundbeteende, nya konsumentbehov och nya digitala plattformar.
Scanpack satsar i år även på kunskapsbyggande – Scanpack Academy.
– Det är helt enkelt mer lärande föreläsningar så att besökarna ska kunna mer än innan de kom dit, där bland annat forskningsinstitutet Rise och designskolan Brobygrafiska kommer hålla föredrag.
Anna Lena säger att en ny presentationsform som inte får missas är tävlingen Turbotalks.
– Ett 30-tal företag är anmälda. De får två minuter på sig att pitcha sitt företag eller en produkt. Det ska bli kul, en glimten i ögat grej. Det ska vara kul.
Det kommer också visas prov på innovativa och kreativa designlösningar i Creative packaging i form av seminarier, utställningar och workshops.
– Finalisterna i designtävlingen Pida kommer presenteras, Billerud korsnäs tävling för skolor. Och här kommer även Brobygrafiska visa upp sitt projekt där de tog fram skokartonger till Adidas.
Mässan blev fullbokad redan i våras. Arrangörerna räknar med att samla över 17 000 deltagare som kommer för att lyssna på seminarier, delta i workshops och för att se vad cirka 460 utställare från fler än 40 länder har att erbjuda.