Konsumenter vill ha grönare picknick

PUBLICERAD: 30 maj 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Svanen

Nu är säsongen här då konsumtionen av engångstallrikar, muggar och bestick skjuter i höjden. På picknicken, lunchen i parken, löptävlingen – det finns stort behov av produkter med miljöprofil. Därför har Svanen har tagit fram kriterier för engångsartiklar för mat, något som välkomnas av såväl konsumenter som arrangörer av evenemang.

– Visst är det bättre ur ett livscykelperspektiv att återanvända samma tallrik istället för en engångstallrik. Men det fungerar inte i alla sammanhang och vi vill bidra till att det alltid ska vara möjligt att göra ett bra val för hälsa och miljö, säger Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige.

Svanen ställer krav på att engångsartiklarna ska bestå av förnybara råvaror (90 %) och förbjuder kemikalier som påverkar hälsa och miljö negativt, t ex ftalater, formaldehyd och krom. De måste kunna komposteras eller återvinnas.

– För de producenter som lyckas klara våra krav finns en stor marknad med hälso- och miljömedvetna kunder, det visar våra undersökningar, säger Ragnar Unge.

I en färsk undersökning (YouGov maj 2013) svarade 5 av 10 konsumenter att de tycker att det är viktigt/ mycket viktigt att det ska kunna gå att kompostera eller återvinna engångsartiklar. 34 % av de tillfrågade svarar att det är sannolikt/mycket sannolikt att de skulle välja Svanenmärkta tallrikar, muggar och bestick om det fanns i butiken. Kvinnor och yngre konsumenter (18-34 år) är ännu mer positiva.

Källa: Svanen

 

Läs vidare

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx