Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

PUBLICERAD: 3 april 2024
UPPDATERAD: 3 april
Olaf Lorenz, General Manager för Global Brand Experience på Konica Minolta, menar att de har svaren på de utmaningar marknaden står inför. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.

Enligt Olaf Lorenz, som är General Manager för Global Brand Experience på Konica Minolta, möter de kunderna utifrån ett antal observationer som de vill ta upp:

Den första är att marknaden för kommersiellt tryck lider av sjunkande resultat och behöver fortsatt konsolidering och effektivisering. Många kommer att vända sig mot etikett- och förpackningsmarknaden. Förpackningar kommer att bli en allt viktigare del av produkten. Slutligen ökar automatiseringsmöjligheterna med personalisering och AI kommer att se till att vi utvecklar ännu bättre förpackningslösningar. Därför visar de bland annat:

AccurioJet 60000 – bläckstråleskrivare B2

En av höjdpunkterna är nya AccurioJet 60000. Det är nästa generation av B2 High-Speed UV-bläckstråleskrivare. Den ökar kvaliteten och funktionaliteten jämfört med AccurioJet KM-1 och KM-1e, som har funnits på marknaden sedan 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på upp till 6 000 ark/timme och en högre grad av automatisering. Genom att använda HS-UV-färg (High-Definition, Single-pass UV) uppnås en hög bildkvalitet som närmar sig offsettryck.

AlphaJET – helt integrerad förpackningslösning

AlphaJET är en helt integrerad produktionslinje från tryck till efterbehandling. AlphaJet utför alla processer som krävs för att skriva ut exklusiva förpackningar, från bläckstråleutskrift till foliering och lackering, allt i ett arbetsflöde. Det förkortar processtiden avsevärt, minskar behovet av golvyta och avfall och ger enligt Konica Minolta en renare arbetsmiljö. Konica Minolta kommer att visa en dynamisk visning av hela systemet för första gången på denna Drupa.

Andra höjdpunkter

Konica Minolta kommer även att visa sin AccurioPress c84hc (hög färg) med en speciell tonerteknologi som gör det möjligt att nå långt fler färger i Pantones register.

De har också under många år arbetat med så kallad eye tracking i butiksmiljöer för att stödja varumärkesägares beslut kring design av förpackningar. Detta har lett till en AI-baserad mjukvara, Kansei, som kan bedöma hur en människa kommer att reagera på en förpackning och därmed hjälpa till med optimeringen av produkten. Den kommer troligen också att visas på Drupa, tillsammans med en rad andra väletablerade produkter som AccurioLabel 400, produktionsmaskinen C14000 och en ny inline-pärm från Plockmatic.

Läs vidare

Intryck från Absolut Flexo Future- flexobranschen lever och mår bra

Att flexobranschen lever och mår bra måste vara huvudslutsatsen på heldagsarrangemanget som danska Flexo Forum och Sweflex hade satt ihop under namnet Absolute Flexo Future.
Publik

Fujifilm visar bland annat sin förstärkta B2-repertoar på Drupa

Tillsammans med mycket av Fujifilms omfattande repertoar kommer ett par nya B2-skrivare att visas i Fujifilms monter på Drupa.
drupa24_fujifilmx

Canon siktar mot förpackning och etiketter

På Drupa blir det tydligt att förpackningar och etiketter är produktområden som Canon nu siktar in sig på.
Drupa_Canonx

Landa Printing överraskade stort på Drupas presskonferens

Med överraskande försäljningssiffror och presentationen av två nya tryckmaskiner var Landa en av de stora överraskningarna på Pre-Drupa Press Briefing. Packnews var där.
Landa_01

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax