Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

PUBLICERAD: 3 april 2024
UPPDATERAD: 3 april
Olaf Lorenz, General Manager för Global Brand Experience på Konica Minolta, menar att de har svaren på de utmaningar marknaden står inför. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.

Enligt Olaf Lorenz, som är General Manager för Global Brand Experience på Konica Minolta, möter de kunderna utifrån ett antal observationer som de vill ta upp:

Den första är att marknaden för kommersiellt tryck lider av sjunkande resultat och behöver fortsatt konsolidering och effektivisering. Många kommer att vända sig mot etikett- och förpackningsmarknaden. Förpackningar kommer att bli en allt viktigare del av produkten. Slutligen ökar automatiseringsmöjligheterna med personalisering och AI kommer att se till att vi utvecklar ännu bättre förpackningslösningar. Därför visar de bland annat:

AccurioJet 60000 – bläckstråleskrivare B2

En av höjdpunkterna är nya AccurioJet 60000. Det är nästa generation av B2 High-Speed UV-bläckstråleskrivare. Den ökar kvaliteten och funktionaliteten jämfört med AccurioJet KM-1 och KM-1e, som har funnits på marknaden sedan 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på upp till 6 000 ark/timme och en högre grad av automatisering. Genom att använda HS-UV-färg (High-Definition, Single-pass UV) uppnås en hög bildkvalitet som närmar sig offsettryck.

AlphaJET – helt integrerad förpackningslösning

AlphaJET är en helt integrerad produktionslinje från tryck till efterbehandling. AlphaJet utför alla processer som krävs för att skriva ut exklusiva förpackningar, från bläckstråleutskrift till foliering och lackering, allt i ett arbetsflöde. Det förkortar processtiden avsevärt, minskar behovet av golvyta och avfall och ger enligt Konica Minolta en renare arbetsmiljö. Konica Minolta kommer att visa en dynamisk visning av hela systemet för första gången på denna Drupa.

Andra höjdpunkter

Konica Minolta kommer även att visa sin AccurioPress c84hc (hög färg) med en speciell tonerteknologi som gör det möjligt att nå långt fler färger i Pantones register.

De har också under många år arbetat med så kallad eye tracking i butiksmiljöer för att stödja varumärkesägares beslut kring design av förpackningar. Detta har lett till en AI-baserad mjukvara, Kansei, som kan bedöma hur en människa kommer att reagera på en förpackning och därmed hjälpa till med optimeringen av produkten. Den kommer troligen också att visas på Drupa, tillsammans med en rad andra väletablerade produkter som AccurioLabel 400, produktionsmaskinen C14000 och en ny inline-pärm från Plockmatic.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ett kaffe med rejält tryck i

Förpackningstryckeriet Cabassi i Finland har lyckats trycka påsar med kaffebläck. 
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Ett kaffe med rejält tryck i

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx
Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x
Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar