Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

PUBLICERAD: 3 april 2024
UPPDATERAD: 3 april
Olaf Lorenz, General Manager för Global Brand Experience på Konica Minolta, menar att de har svaren på de utmaningar marknaden står inför. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.

Enligt Olaf Lorenz, som är General Manager för Global Brand Experience på Konica Minolta, möter de kunderna utifrån ett antal observationer som de vill ta upp:

Den första är att marknaden för kommersiellt tryck lider av sjunkande resultat och behöver fortsatt konsolidering och effektivisering. Många kommer att vända sig mot etikett- och förpackningsmarknaden. Förpackningar kommer att bli en allt viktigare del av produkten. Slutligen ökar automatiseringsmöjligheterna med personalisering och AI kommer att se till att vi utvecklar ännu bättre förpackningslösningar. Därför visar de bland annat:

AccurioJet 60000 – bläckstråleskrivare B2

En av höjdpunkterna är nya AccurioJet 60000. Det är nästa generation av B2 High-Speed UV-bläckstråleskrivare. Den ökar kvaliteten och funktionaliteten jämfört med AccurioJet KM-1 och KM-1e, som har funnits på marknaden sedan 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på upp till 6 000 ark/timme och en högre grad av automatisering. Genom att använda HS-UV-färg (High-Definition, Single-pass UV) uppnås en hög bildkvalitet som närmar sig offsettryck.

AlphaJET – helt integrerad förpackningslösning

AlphaJET är en helt integrerad produktionslinje från tryck till efterbehandling. AlphaJet utför alla processer som krävs för att skriva ut exklusiva förpackningar, från bläckstråleutskrift till foliering och lackering, allt i ett arbetsflöde. Det förkortar processtiden avsevärt, minskar behovet av golvyta och avfall och ger enligt Konica Minolta en renare arbetsmiljö. Konica Minolta kommer att visa en dynamisk visning av hela systemet för första gången på denna Drupa.

Andra höjdpunkter

Konica Minolta kommer även att visa sin AccurioPress c84hc (hög färg) med en speciell tonerteknologi som gör det möjligt att nå långt fler färger i Pantones register.

De har också under många år arbetat med så kallad eye tracking i butiksmiljöer för att stödja varumärkesägares beslut kring design av förpackningar. Detta har lett till en AI-baserad mjukvara, Kansei, som kan bedöma hur en människa kommer att reagera på en förpackning och därmed hjälpa till med optimeringen av produkten. Den kommer troligen också att visas på Drupa, tillsammans med en rad andra väletablerade produkter som AccurioLabel 400, produktionsmaskinen C14000 och en ny inline-pärm från Plockmatic.

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco