Konica Minolta förbättrar ”Bryggan mellan offset och digitalt”

PUBLICERAD: 25 juni 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Förbättrad prestanda och nya funktioner kommer i Konica Minoltas nya digitalpress i B2+-formatet.

Även uppföljaren, den arkmatade digitalpressen AccurioJet KM-1e, skriver ut 3 000 B2-utskrifter per timme. Men den erbjuder mer än så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseras med bättre prestanda och nya funktioner som öppnar för marknader som förpackning, syntetiska material, och etiketter. Två segment är i fokus – kommersiellt och industriellt tryck.

Konica Minolta bjöd in till presskonferens för att kommunicera ut nyheten om en uppföljare till den arkmatade digitalpressen AccurioJet KM-1 som lanserades på Drupa-mässan 2016.

– Vad vi försöker göra är att öka prestandan. Det här är vår andra maskinen i formatet B2 +, säger Nuno Sacadura, affärsutvecklingschef för inkjetdivisionen hos Konica Minolta och förklarar att målbilden och marknaderna de vill nå är civiltryck och industriellt tryck.

Fler utskriftsmöjligheter

Den uppdaterade digitalpressen i B2+format marknadsförs som ”Bryggan mellan offset och digitalt” och har belönats med bokstaven e i slutet av maskinnamnet. Mycket av det som presteras med den första digitalpressen, exempelvis produktionshastigheten, arkformatet B2+ samt tekniken Dot freeze technology. Tekniken gör att bläckdroppar ”självfryser” varierande storlekar direkt i kontakt med substrat för färgstabilitet och så bra bildkvalitet som möjligt när arken kommer ut torra ur maskinen. Däremot sitter det nya printhuvuden och nya mediasensorer för att kunna skriva ut på fler material. Oavsett substrat så ska det inte påverka utskriftskvaliteten och färgkontinuiteten.

Nuno Sacadura, affärsutvecklingschef för inkjetdivisionen hos Konica Minolta

– Den största fördelen med accurioJet KM-1e är fortfarande dess oändliga möjligheter till expansion. Den hjälper kunder att låsa upp dörrar till nya och mer lönsamma applikationer. Bara ett exempel, vi vet från feedback att vissa kunder arbetar mer direkt med byråer nu tack vare kombinationen av olika tekniker i världsklass. Vi kan erbjuda högkvalitativt tryck, till lack och mycket sofistikerad dekorativ skärning för att utöka kundaffärer, säger Toshi Uemura, chef för affärsområdet Professional print och nämner bland annat partnersamarbetet med efterbehandlingsleverantören MGI.

Flexibel produktion

Konica Minolta har också satsat på att effektivisera produktionen ytterligare med att reducera tiden mellan jobb när maskinen inte är i drift, och erbjuder automatisk duplex-utskrift utan att det kräver någon torktid. Tillverkaren utlovar även att tiden för att serva maskinen är reducerad och att den sammantaget ger en större flexibilitet i produktionen. Uv-lampor härdar bläcket direkt, och till det tillkommer ozonfria och långlivade led-lamporna .

Inom kommersiellt tryck är korta serier, snabb bearbetning och leverans drivande. Konica Minolta menar att digitalpressen kommer väl till pass för detta med dess möjligheter till variabel data och att den skriver ut på special- och texturpapper. För industriella tryckare kan maskinen bidra till att komplettera produktionen sett till att den lämpar sig för korta serier och att skriva ut på ännu fler substrat.

Fler substrat att välja på

Enligt Konica Minolta är den största fördelen med AccurioJet KM-1e ”oändliga möjligheter till affärsutvidgning från nuvarande affärsområden till mer lönsamma applikationer” och menar att de har maximerat utskriftsmöjligheterna på olika typer av media, inklusive offsetpapper, plastsubstrat, transparent film, folierat papper, metalliska medier, canvas och syntetiska material.

– AccurioJet KM-1e är en nyckelpelare i vår strategi för att hjälpa våra kunder att utnyttja de många nya möjligheterna som digitalisering medför, vilket stöder trenden att växla från offset till inkjet på en snabbväxande marknad.

Går att uppgradera äldre maskiner

Digitalpressen accepterar materialtjocklekar från 0,06 upp till 0,6 millimeter. Produktchef säger att han ser en öppning för maskinen för att producera förpackningar, syntetiska material, och etiketter.

– Vi ser förpackningsmarknaden som en intressant marknad, säger Nuno Sacadura.

De dryga hundra köparna som installerade föregångsmaskinen AccurioJet KM-1 i fjol kan vara lugna. Produktchefen intygar att de nya funktionerna är uppgraderingsbara i den äldre maskinmodellen.

En första installation av den nya digitalpressen har redan gjorts i Europa. Det är en kund i Tyskland som Konica Minolta i nuläget väljer att inte nämna vid namn, men lovar att återkomma till.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432