Kockens lanserar bioplastlock och nya glas till sina kryddor

PUBLICERAD: 12 maj 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Kockens små ”gourmetsglas” med kryddor har fått ny design, mindre mängd glas och snäpplock av bioplast. (Bild Kockens)|Sarah Danielsson är förpackningsutvecklare hos Kockens. (Bild fr LinkedIn)|Alla Kockens kryddburkar har snäpplock som kan öppnas med en hand. Locken till de små gourmetglasen är numera dessutom tillverkade av bioplast. (Bild Kockens)

Till sina små ”gourmetsglas” med kryddor har Kockens lanserat nya förpackningar. Mängden glas har minskat och snäpplocken är nu tillverkade i bioplast.

Sarah Danielsson är förpackningsutvecklare hos Kockens. (Bild fr LinkedIn)

Kockens skriver i ett pressmeddelande att mängden glas i de små gourmetglasen har minskat med 6,3 procent, vilket innebär en reducerad glasförbrukning med 33 ton per år och ett minskat koldioxidutsläpp med 28 ton. Samtliga Kockens kryddglas består dessutom av 55-60 procent återvunnet glas, insamlat från sorteringsanläggningar.

Samtidigt med glasreduceringen har kryddglasen fått en ny design och försetts med ett minimalistiskt linjemönster i nederkanten av glasen. Den grafiska designen på förpackningarna har också förändrats med fokus på avskalat, naturligt och enkelhet.

”Vi har arbetat aktivt för att kunna erbjuda en ännu mer hållbar förpackning och göra det lättare för konsumenten att göra klimatsmarta val”, säger Kockens förpackningsutvecklare Sarah Danielsson.

Locken till gourmetglasen är nu tillverkade av bioplast. (Bild Kockens)

Kockens har även lanserat nya lock till de minsta kryddglasen – där snäpplocken nu består av biobaserad plast samtidigt som mängden material i locken har minskat med 10,5 procent.

”Plast har en stor inverkan både på klimat och miljö och för att minska klimatpåverkan ställer vi om till ett material som är fossilfritt och 100 procent materialåtervinningsbart. Detta är i linje med vårt mål att Kockens förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till år 2025”, säger Sarah Danielsson.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson