Knivskarp förpackning vann pris

PUBLICERAD: 13 januari 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Metsä Victorinox_6_55812Med en förpackning för Victorinox China utsågs Metsä Board till ”Champion of Packaging Printing” vid nyligen arrangerade Hong Kong Print Awards 2015. Förpackningen utformades för re-lanseringen av Victorinox räddningsverktyg på den kinesiska marknaden. Lådan öppnas på sidan på ett sätt som efterliknar när bladen viks ut från själva verktyget. Materialet till lådan är falskartongen Carta Elega.

Metsä Board vann pris för tredje året i rad i Hong Kong Print Awards. Tävlingen arrangeras av Graphic Arts Association of Hong Kong och är öppen för designers, konverterare, förlag och närstående industrier. Vinnarna fick utmärkelserna vid en ceremoni i Hong Kong den 7 december 2015.

Den vinnande lådan utformades av Metsä Boards Packaging Services team som fick i uppdrag av Victorinox China att skapa en ny förpackning för deras räddningsverktyg, vilket används av bland annat brandmän och medicinsk personal. Den ursprungliga förpackningen, snarlik en stor tändsticksask, fick ett helt nytt utseende med en låda som efterliknar sättet att fälla ut verktygen.

Till förpackningen används inget lim, vilket bidrar till Victorinox hållbarhetsmål och värderingar. Den har sidopaneler på vilka information efter behov kan tryckas. Exceptionellt skarpa hörn utan överlappande hörnveck gör att förpackningen står ut från traditionella lådor. Carta Elega valdes för dess styvhet och släta yta, vilket ger lådan en lyxig känsla samtidigt som den är lätt och hållbar.

– Priset är ett erkännande för samarbetet mellan kund, vår säljpersonal och Packaging Services. Vi är mycket glada över att Victorinox visar förpackningen i sin online kampanj och att lådan har uppmärksammats inom den grafiska industrin, säger Cyril Drouet, Design & Innovation Director vid Metsä Board Packaging Services i Shanghai.

Metsä Board Packaging Services bidrar till att höja varumärkens värden och framgångar genom att leverera hållbara, säkra och innovativa förpackningslösningar. Tjänsterna omfattar allt från global förpackningsstrategi och marknadsstudier till kostnadsanalyser, design och laboratorietester. Det innovativa arbetssättet bidrar till lägre förpackningskostnader, högre effektivitet och hållbarhet.

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432