Metsä Boards kreativa förpackning för Victorinox räddningsverktyg har prisats igen, den här gången i form av en iF Design Award för konsumentförpackningar. Den unika och innovativa förpackningen skapar en annorlunda upplevelse då öppnandet simulerar Victorinox-knivens öppningsmekanism.
Metsä Board fick i uppdrag av Victorinox China att skapa en ny förpackning för deras räddningsverktyg, vilket används av professionell räddningspersonal. Genom att betona förpackningens struktur och visuella design hittade man ett sätt som skapar maximalt visuell uppmärksamhet. Carta Elega valdes för dess styvhet och släta yta, vilket er lådan en lyxig känsla samtidigt som den är lätt och hållbar.
Förpackningen har en skarp och ren utformning med skarpa och väldefinierade horn utan överlappande hörnveck, vilket gör att den står ut från traditionella lådor. Sidopanelerna kan tryckas separat med budskap specifika för respektive marknad. Till förpackningen används inget lim, vilket bidrar till Victorinox hållbarhetsmål och värderingar.
Cyril Drouet, Design and Innovation Director hos Metsä Board, kommenterar: “Vi är fantastiskt glada över att ha fått en iF Award för denna speciella förpackning vilket bekräftar vår ständiga strävan att förstärka värdet av kundernas varumärken genom att leverera hållbara, säkra och innovativa förpackningslösningar. Tjänsterna omfattar allt från global förpackningsstrategi och marknadsstudier till kostnadsanalyser, design och laboratorietester. Det innovativa arbetssättet bidrar till lägre förpackningskostnader, högre effektivitet och hållbarhet.”
Sedan mer än 60 år är iF Design Award ett kvalitetsbegrepp över hela världen för utmärkt design. Juryn består av internationellt erkända auktoriteter på området och hade i år att bedöma fler än 5 000 bidrag i en rad kategorier från 53 länder.