Klassisk O’boy-burk lämnar frukostborden

PUBLICERAD: 4 februari 2020
UPPDATERAD: 24 januari

1960 lanserades chokladdryckspulvret O´boy. Den klassiska kartongboxen byts nu ut till en påse med zip-funktion.

Påsförpackningen med zip-funktion är den nya kostymen för det klassiska chokladdryckspulvret.

En påse med en återförslutningsbar zip-funktion blir inramningen för chokladdryckspulvret O’boy framöver. Tillverkaren Mondelez uppdaterar både förpackning och design, och frångår helt den klassiska kartongboxen.

Mindre åtgång av material

Enligt tillverkaren är den nya förpackningen en miljövänligare påse som minskar både materialåtgång och transportpåverkan. Materialåtgången för den nya påsen uppges vara 60 procent mindre än för den gamla boxen.

– Vi är jättestolta över den nya förpackningen och designen, och vi hoppas att alla O’boy-älskare kommer tycka om den lika mycket som vi gör – och blanda sin O’boy med samma glädje som alltid, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig för O’boy i ett pressmeddelande.

Har uppdaterat produktionen

– I samband med att vi uppdaterat designen har vi även uppdaterat produktionslinjen i vår fabrik i Upplands Väsby. Vi minns ju alla den stora krisen 2018, och vi vill aldrig att någon ska behöva stå utan O’boy igen, fortsätter Sara Sjöholm och syftar på när det gapade tomt i butikshyllorna efter O’boy till följd av tekniska problem hos tillverkaren.

Ny design och nytt recept

O´boy har sedan tidigare sålts i påsförpackningar, men då för att komplettera den ursprungliga kartongförpackningen med en refill-förpackning. I samband med att den nya förpackningsdesignen rullas ut i butikerna passar tillverkaren också på att förnya receptet till varumärket O’boy Less Sugar.

 

Läs vidare

ICA Medis går sin egen väg

För att sticka ut bland hundratals affärer kring Medborgarplatsen anlitade ICA Medis byrån Hummingbirds – som i sin tur använde butikens byggnad som inspiration till skapandet av ett modulärt system.
Samlingsbild_1-kopierax

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Mackmyras storsäljare nu i PET-flaska

Mackmyra Svensk Whisky tar ett stort steg mot en mer hållbar framtid genom att låta sin storsäljare Mack by Mackmyra transformeras till en PET-flaska. Det säger man i ett pressmeddelande. 
Mackmyrax

Nu kan du anmäla förpackningar till ScanStar 2024

Nu är det möjligt att anmäla nya förpackningslösningar till årets ScanStar, en nordisk förpackningstävling som funnits sedan år 1969.
DSSmith_Eliza-gift-basket-1

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup