Ketchupflaskan får nytt liv som vattenflaska

PUBLICERAD: 12 oktober 2016
UPPDATERAD: 24 januari

felix-vattenflaska
Youtubekändisen Liam Pitts frontar den senaste miljökampanjen från Felix genom att uppmuntra till ett nytt sätt att förlänga livet på alla ketchupflaskor.
I en ny miljökampanj från Felix utmanar Youtubekändisen Liam Pitts sin mamma Laila Bagge i Bumperball. Kampanjen är det senaste initiativet i en ihärdig satsning från Felix med fokus på hur vi kan bidra en bättre miljö.

– Som ett av Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett stort ansvar för miljön och vi tittar hela tiden på hur vi kan minska vår klimatpåverkan. Vi har tidigare fokuserat mycket på vad vi kan förbättra i vår produktion. Nu har vi istället lekt med tanken på hur vi tillsammans med våra konsumenter kan öka hållbarheten genom att återanvända förpackningar, säger Thomas Sjöberg, marknadschef för Felix på Orkla Foods Sverige.

Hållbara förpackningar har länge varit en hjärtefråga för Felix. Genom att byta ut skruvkorken mot en drickkork förvandlas ketchupflaskan på ett kick till en vattenflaska. Kampanjen är helt digital och går även att se i 360-format med virtual reality-glasögon. Till och med vecka 50 går det att beställa drickkorkar från Felix. Kolla in Bumperballmatchen mellan Liam Pitts och Laila Bagge, och läs mer om hur du återanvänder din ketchupflaska på företagets hemsida.

Läs vidare

Svensk Plaståtervinning växlar upp klimatarbetet

Svensk Plaståtervinning har anställt Linnea Granström som ny klimat- och miljöstrateg.
Linnea

Svensk Plaståtervinning skapar paradigmskifte med PCR-material

Svensk Plaståtervinning och Ica lanserar en plastförpackning för tvättmedel med 95 procent återvunnen konsumentplast.
skonaxxc

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

ABB och Pace i samarbete om koldioxidavskiljning

ABB ingår ett partnerskapsavtal med Pace CCS för att utveckla tekniken för infångning av CO2.
ABB1x

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx