Kemikalieinspektionen förbjuder Grummes förpackning

PUBLICERAD: 16 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari

Förväxlingsrisk?

I april förra året lanserades Grummes tvättmedel i vätskekartongförpackningar från Elopak. Nu förbjuds de av Kemikalieinspektionen.

I april förra året lanserades Grummes tvättmedel i vätskekartongförpackningar från Elopak. De ersatte ståpåsar av plast och syfte var som oftast vid sådana här tillfällen, att ersätta plast som under senare år fått ett våldsamt dåligt rykte hos oss konsumenter. Att packa något som inte är livsmedel i den här typen av förpackningar har inte gjorts tidigare, åtminstone inte i Sverige. Varumärket Grumme ägs av Orkla. Nu drabbas man av ett tufft bakslag. Svenska Kemikalieinspektionen förbjuder användningen med hänvisning till att det finns en risk för förväxling med livsmedel.

”Vi fick in en bild på att produkten hade hamnat i en persons kylskåp”, säger Charlotte Rahm, inspektör på Kemikalieinspektionen till Göteborgs-Posten.

Det finns en EU-förordning om att produkter med farliga ämnen inte ska kunna förväxlas med livsmedel, med hänsyn till synskadade och minderåriga. Dessutom står det att innehållet är veganskt, vilket kan få folk att tro att det är drickbart. Därför stoppas nu Grummes produkter.

Inte oväntat håller inte Orkla med Kemikalieinspektionen.

”Under det år som produkterna har funnits på marknaden har vi sålt flera miljoner förpackningar och inte fått in några fall där någon av misstag har förtärt tvättmedel” skriver Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla i ett mejl till GP.

Förra året intervjuade tidningen Packnews (tidigare nord emballage) Øystein Lie som är senior produktutveclare på Orkla Home & Personal Care om projektet. Så här sa han om frågan om risk för förväxling:

”Det har vi så klart diskuterat mycket. Det har varit viktigt för oss att hålla oss till EU-regler och märkningsregler. Vi har varit väldigt noga med att jobba med utformningen av förpackningen och grafiken på den. Det måste tydligt framgå att det inte är något du ska dricka eller äta”.

”På skruvförslutningen finns en symbol som visar att innehållet inte ska drickas. Runt förslutningen står det också att det inte får drickas. Dessutom finns en etikett som sitter över skruvförslutning och som talar om att det är en CO₂ neutral förpackning. Grafiken visar också tvätt, tyg och blommor. Inga bilder av frukt och bär som antyder dofter för tvättmedel. Vi är trygga med det. Det går aldrig att vara hundraprocentig men vi märker som man ska”.

”Skulle man trots allt få i sig något är det ingen fara för liv och hälsa. Det smakar dock förfärligt så ingen lär få i sig mycket. Man kanske också ska inse att en ståpåse med skruvförslutning för tvättmedel är av samma typ som de som används för yoghurt och barnmat så även där kan en förväxling ske vid ett olyckligt tillfälle”.

”Vi menar att det vi vinner i miljö här ska ställas mot de eventuella risker som finns”.

Sista ordet är inte sagt i frågan, Orkla kommer att överklaga beslutet. De förpackningar som finns ute på butikshyllorna får säljas.

Orkla har lagt ner stora pengar på utvecklingen och gjort en rad marknadsundersökningar så det går inte att säga att det här har varit ett snabbt och ogenomtänkt beslut, men det tangerar ändå det som händer för närvarande där varumärkesägare närmast slår knut på sig själva för att komma bort från plast och tillfredsställa konsumenterna.

 

Läs vidare

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Dagab pallar inte trä längre

Dagab byter nu från trä- till plastpallar från Svenska retursystem som är ett klimatsmartare alternativ.
Dagab

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah