Grönstedts jubileumscognac illustrerar Gamla stan

PUBLICERAD: 27 augusti 2024
UPPDATERAD: 27 augusti

Grönstedt har försörjt Sveriges cognacsdrickare sedan 1846. För 20:e året i rad lanserar de Le National – en specialutgåva av cognacen som lanseras en gång om året. Utgåvan är en hyllning till grundaren Johan Daniel Grönstedts arbete. För att fira 20-års jubileet av Le National tog Grönstedt hjälp av formgivningsbyrån Famous Last Words för att ta fram en förpackningsdesign utöver det vanliga.

Det är inte första gången Famous Last Words står för Le Nationals utseende. Förra året åkte byrån till Frankrike för inspo till 2023-flaskan, och året innan var de i Johan Daniel Grönstedts hemstad Leksand.

Dragspelsliknande konstruktion

Men för 20-årsjubileet tittade man istället på starten av dryckesimperiet. År 1846 tappade Johan Daniel Grönstedt upp sin första flaska cognac under eget namn i Gamla stan i Stockholm. I samma hus både bodde och drev han restaurangen Stiernan. Då huset har en så stark förankring i företagets historia föll det sig naturligt att låta platsen där allting började få pryda jubileumsförpackningens framsida.

Illustrationen innehåller en massa gömda element och budskap som bara visar sig om man tar sig tid att verkligen beskåda konstverket på nära håll.

– Det var en självklarhet att huset skulle få ta plats och kännas som Österlånggatans mittpunkt. Lådans fyra sidor tillät oss att dela upp bilden i fyra ”egna” delar samtidigt som den sömlösa illustrationen skapar en evighetskänsla när man snurrar på den. Lådkonstruktionen har en dragspelsliknande öppning vilket gjorde att vi kunde porträttera vad som händer på utsidan av huset såväl som insidan, säger Jakob Jerremalm, designer på Famous Last Words.

Hommage till Gamla stan

När man öppnar upp förpackningen brer ett sobert och myllrande gamla stan ut sig framför ögonen. Någon glider förbi på en höghjuling medans någon annan fiskar genom fönstret. I horisonten kan man skymta kajen där cognacen togs emot från ett fjärran land, med vägen till dess lagring och sedan buteljering.

Vänder man på förpackningen möts man istället av husets insida, med restaurangen Stiernan på markplan och lägenheten där Johan Daniel Grönstedt bodde tillsammans med sin fru och dotter på våningen över. Det är just alla små detaljer som går ihop och utgör helheten som byrån velat uppnå med förpackningen.

Huset var ett nav i det Grönstedtsimperium som höll på att växa fram i slutet av 1800-talet.

– Vi ville ta fram en förpackning som köparen skulle kunna titta på länge och upptäcka detaljer i, lite som en barnbok. Inspirationen är hämtad, utan jämförelse, från legender så som Jan Lööf och Martin Handford.

Den stora utmaningen låg i att landa i en stil som för tankarna till barnböcker men samtidigt passa på en produkt för vuxna.

– Det är ju alkohol vi förpackar så det fick inte bli för barnsligt. Därav valde vi att jobba med en dovare färgpalett och hitta balansen mellan vass arkitektur och liv, avslutar Jakob.

Skiss

Alla bilder: FLW/Grönstedt.

Artikeln är hämtad från Cap&Design.

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset