Grönstedts jubileumscognac illustrerar Gamla stan

PUBLICERAD: 27 augusti 2024
UPPDATERAD: 27 augusti

Grönstedt har försörjt Sveriges cognacsdrickare sedan 1846. För 20:e året i rad lanserar de Le National – en specialutgåva av cognacen som lanseras en gång om året. Utgåvan är en hyllning till grundaren Johan Daniel Grönstedts arbete. För att fira 20-års jubileet av Le National tog Grönstedt hjälp av formgivningsbyrån Famous Last Words för att ta fram en förpackningsdesign utöver det vanliga.

Det är inte första gången Famous Last Words står för Le Nationals utseende. Förra året åkte byrån till Frankrike för inspo till 2023-flaskan, och året innan var de i Johan Daniel Grönstedts hemstad Leksand.

Dragspelsliknande konstruktion

Men för 20-årsjubileet tittade man istället på starten av dryckesimperiet. År 1846 tappade Johan Daniel Grönstedt upp sin första flaska cognac under eget namn i Gamla stan i Stockholm. I samma hus både bodde och drev han restaurangen Stiernan. Då huset har en så stark förankring i företagets historia föll det sig naturligt att låta platsen där allting började få pryda jubileumsförpackningens framsida.

Illustrationen innehåller en massa gömda element och budskap som bara visar sig om man tar sig tid att verkligen beskåda konstverket på nära håll.

– Det var en självklarhet att huset skulle få ta plats och kännas som Österlånggatans mittpunkt. Lådans fyra sidor tillät oss att dela upp bilden i fyra ”egna” delar samtidigt som den sömlösa illustrationen skapar en evighetskänsla när man snurrar på den. Lådkonstruktionen har en dragspelsliknande öppning vilket gjorde att vi kunde porträttera vad som händer på utsidan av huset såväl som insidan, säger Jakob Jerremalm, designer på Famous Last Words.

Hommage till Gamla stan

När man öppnar upp förpackningen brer ett sobert och myllrande gamla stan ut sig framför ögonen. Någon glider förbi på en höghjuling medans någon annan fiskar genom fönstret. I horisonten kan man skymta kajen där cognacen togs emot från ett fjärran land, med vägen till dess lagring och sedan buteljering.

Vänder man på förpackningen möts man istället av husets insida, med restaurangen Stiernan på markplan och lägenheten där Johan Daniel Grönstedt bodde tillsammans med sin fru och dotter på våningen över. Det är just alla små detaljer som går ihop och utgör helheten som byrån velat uppnå med förpackningen.

Huset var ett nav i det Grönstedtsimperium som höll på att växa fram i slutet av 1800-talet.

– Vi ville ta fram en förpackning som köparen skulle kunna titta på länge och upptäcka detaljer i, lite som en barnbok. Inspirationen är hämtad, utan jämförelse, från legender så som Jan Lööf och Martin Handford.

Den stora utmaningen låg i att landa i en stil som för tankarna till barnböcker men samtidigt passa på en produkt för vuxna.

– Det är ju alkohol vi förpackar så det fick inte bli för barnsligt. Därav valde vi att jobba med en dovare färgpalett och hitta balansen mellan vass arkitektur och liv, avslutar Jakob.

Skiss

Alla bilder: FLW/Grönstedt.

Artikeln är hämtad från Cap&Design.

 

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx