
2 700 utställare från över 60 länder intar årets stora förpackningsmässa – Interpack. Pack Sweden kommer givetvis rapportera om nyheter och intervjua företagen på plats.
Om två dagar öppnas portarna till mässan som pågår fram till och med 10 maj. Hela förpackningsindustrins värdekedja kommer finnas representerade för att visa upp det senaste inom utveckling, innovation och teknik. Det görs på totalt 262 400 kvadratmeter – sammanlagt 19 mässhallar. Den mångfacetterade mässan lockar utställare och besökare från sektorer som mat och dryck, konfektyr och bakning, läkemedel, kosmetika och tillverkningsindustrin. Branscher som alla bidrar till skräddarsydda lösningar, innovativ design med mängder av olika material. Bearbetning och förpackning, distribution, korrekt hantering, konsumentskydd och skydd mot piratkopiering och föroreningar. Listan kan göras lång på frågor som behandlas och tacklas. Enligt arrangören lockade mässan i fjol närmare 175 000 besökare, från totalt 163 länder. 67 procent av de som besökte mässan förra gången knöt till sig nya leverantörer.
Den totala monterytan fördubblats sedan starten 2014 och att mässan är överbokad med 20 procent visar på mässans dragningskraft. Från svenskt håll kommer 19 företag ställa ut.
I år tas ett krafttag mot matsvinnet där industrin, inbjudna politiker och samhällsaktörer samlas för debattera varför hela en tredjedel av världens producerade mat slängs. På agendan är även specialevent ”Components – special trade fair by Interpack” riktat mot exempelvis förpackningsindustrins leverantörer, företag inom drift, styr- och sensorteknik och automationssystem för förpackningsmaskiner.