Innovativ champagnekylare

PUBLICERAD: 3 mars 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Piper kylare

Det anrika champagnehuset Piper-Heidsieck, med anor från 1785, lanserar i mars en ny förpackning på Systembolaget i form av en innovativ champagnekylare. Kylaren som omsluter flaskan har inspirerats av Piper-Heidsiecks huvudkontor i Reims i nordöstra Frankrike.

Piper-Heidsieck är en torr, frisk och fruktig champagne med balanserad syra och var Marilyn Monroes favoritchampagne. Champagnehuset, Piper-Heidsieck och dess vinmakare, Régis Camus har vunnit många prestigefyllda priser. Bland annat har man, för sjunde året i rad vunnit utmärkelsen ”Sparkling Winemaker of the Year” vid International Wine Challenge 2013. I Fine Champagne Magazines stora champagneprovning 2013 placerade sig också Piper-Heidsieck som andra bästa non-vintage champagnen efter sitt ”syskon” Charles Heidsieck.

– Piper-Heidsieck har en lång tradition av mode- och designsamarbeten med designers som Pierre-Karl Fabergé, Jean Paul Gaultier, Christian Louboutin och Victor & Rolf. Nu har vi nöjet att presentera en ny design på en champagnekylare för att rama in den klassiska flaskan med struktur hämtad från Pipers huvudkontor som ritades 2008 av Jacques Ferrier, säger Mats Jansson, Brand Manager på Edrington.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles
Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex
Norskt företag först med Liplids locklösning

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx
Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck
H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”