Inför pant på plastflaskor

PUBLICERAD: 29 mars 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Orkla Pant
Som en del i sitt hållbarhetsarbete inför Orkla Foods Sverige nu pant på plastflaskor från storsäljarna BOB och FUN Light.

Genom att panta flaskor minskar nedskräpningen i naturen och vi sparar värdefull energi. För att bidra till en bättre miljö på ett effektivt sätt inför därför Orkla Foods Sverige pant på samtliga 31 produkter i dryckessortimentet från varumärkena BOB och FUN Light. Koncentrerade drycker är undantagna från lagkravet att ingå i ett retursystem och valet att ansluta sådana flaskor är därmed frivilligt.

– Som marknadsledande på saft och koncentrerad dryck vill vi ta ansvar och driva utvecklingen av en mer hållbar livsmedelsbransch. Om vi gemensamt lyckas återvinna mer plast i kretsloppet behöver inte lika mycket ny plast produceras, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige.

Sverige är idag ett av världens bästa länder på att panta. Vi är dock inte lika bra på att sortera plastflaskor utan pant och mycket går därför till förbränning. Bara 38 procent av det plastmaterial som når konsument återvinns och blir till nya plastprodukter, medan cirka 84 procent av alla de PET-flaskor som ingår i pantsystemet faktiskt pantas och på så vis blir till ny plast.

– Vi ser väldigt positivt på att en så stor aktör som Orkla Foods Sverige väljer att frivilligt ansluta sig till pantsystemet. Det visar vilken kraft pantmärket har som hållbarhetsmarkör. Vi har haft flera förfrågningar från saftproducenter om att ansluta sig till vårt system, och sedan en tid har det även varit möjligt. Nu ser vi fram emot att tillsammans med Orkla Foods Sverige ytterligare öka återvinningen och få svenskarna att panta mera, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.

I april kommer de nya flaskorna med pantsymbolen att börja synas i butik.

Så mycket energi sparar du när du pantar PET-flaskor:

34 små flaskor motsvarar en varm dusch i 10 minuter
2 flaskor motsvarar att kolla på en långfilm i två timmar
13 flaskor motsvarar att använda en bärbar dator i en månad (75 timmar)
Källa: Returpack

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Varumärkena är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng’s, Kung Gustaf, Fun Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Krögarklass, Limfjord, Anamma, Liva Energi och Paulúns.

Läs vidare

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx