Ikoniska rismärket Uncle Ben’s byter namn och förpackningar

PUBLICERAD: 25 september 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Ikoniska risvarumärket ”Uncle Ben’s” blir nu bara ”Ben’s” och i den nya logotypen och på de nya förpackningarna försvinner också bilden på den påhittade färgade ”risbonden från Texas”.

Efter ökande kritik och anklagelser om rasism kommer det ikoniska rismärket Uncle Ben’s att byta namn, logotyp och förpackningar. Det nya namnet och den nya logotypen är redan klara och nydesignade förpackningar till varumärkets alla olika risprodukter kommer ut på den globala marknaden nästa år.

Den nya namnet blir helt enkelt ”Ben’s” och i logotypen och på förpackningarna kommer den omstridda bilden på en färgad man att försvinna.

Anledningen till namn- och logotypbytet är en växande kritik för att vara en gammal rasistisk stereotyp, som Uncle Ben’s och varumärkets ägare, globala livsmedelskoncernen Mars Food, har fått ta emot. Kritiken har växt sig allt starkare på senare tid, inte minst efter alla uppmärksammade dödsskjutningar i USA med färgade personer och poliser inblandade.

”Vi har under flera veckor lyssnat på tusentals konsumenter, på våra egna medarbetare och delägare och på andra intressenter runt om i världen. Och vi förstår den orättvisa, som förknippas med namnet och med bilden i logotypen och på förpackningarna och vi har bestämt oss för en förändring”, säger Fiona Dawson, global kund- och säljchef på Mars Food, i ett pressmeddelande.

Flera medier världen över rapporterar nu om Mars Foods beslut att byta namn och förpackningar för det ikoniska rismärket.

I sitt pressmeddelande skriver Mars Food att man inte bara ska byta namn, logotyp och förpackningar, utan man kommer också att donera två miljoner dollar (drygt 18 miljoner kronor) i stipendier till färgade kockar samt investera i staden Greenville, Mississippi, där Mars Food har en stor anläggning för bearbetning av riset.

Mars Food har tidigare informerat om att ”Uncle Ben” – den svarte mannen, som syns på förpackningarna – är en helt påhittad karaktär. Bilden användes första gången redan på 1940-talet och sades föreställa en afroamerikansk risbonde från Texas. Men i själva verket är det en bild av en färgad servitör i Chicago vid namn Frank Brown, som gick med på att sitta modell för logotypen.

Det är inte bara bilden, som kritiserats för att vara en rasistisk stereotyp – även namnet ”Uncle Ben” anses ha rasistiska förtecken. I de amerikanska sydstaterna har de nedvärderande tillmälena ”uncle” (”farbror”) och ”aunt” (”tant”) förr varit ett vanligt tilltal, när vita personer pratat med färgade personer.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx