Har du inte packat väskan än är det hög tid. I morgon, tisdag, slår Scanpack 2024 upp dörrarna och vi kan se fram emot en i vanlig ordning välarrangerad mässa med mängder av intressanta aktiviteter. I år firar Scanpack 60 år. Vi tog ett snabbt möte med Monika Ölund, affärsansvarig för mässan, för att få en aktuell statusrapport.
Monika, hur känns det så här några dagar inför mässan?
– Vi är jättenöjda. Som alltid lite nervöst men vi ser fram emot den med stor glädje och tillförsikt. Med tanke på att det bara är två år sedan senast, och med tanke på hur världen ser ut, är vi oerhört stolta och nöjda med 406 utställare. Det signalerar vikten av mötesplatsen.
– Vi ska så klart ha besökarna på plats också och det kan vi mäta genom att se på förhandsregistreringarna. Vi har fler förhandsanmälningar jämfört med förra gången, år 2022. Då var det lite pandemieffekt så det är egentligen svårt att jämföra, men det här kanske blir år noll som vi får förhålla oss till i framtiden.
Antalet besökare på en mässa är alltid en osäkerhetsfaktor, det är egentligen inget man som arrangör kan ha järnkoll på. Svenska Mässan har jobbat hårt på att få ökat samarbete med organisationer som kan ha intresse av Scanpack, och man har också lagt mycket jobb på att locka yngre människor till mässan.

Ett nytt initiativ är den ”affärsplan” som finns på hemsidan och som personer som är intresserade att besöka mässan kan ta till sig och lägga fram för sin chef för att få lov att åka. Det var en idé som kom upp i det man kallar ”advisory board”. Det är många medelålders män som är chefer och har mandat att bestämma själv om man vill åka, men ledet ”under” dem måste be om lov. Lösningen är Scanpack affärsplan. Det är en plan med glimten i ögat. Enligt uppgift är det många som varit intresserade av den.
– Vi känner att vi har nått ut med vår marknadsföring, till exempel via Packnews.
Monika konstaterar att man fått mycket bra respons på seminarieprogrammet. Folk vill komma till mässan och ”känna och klämma” på produkter, men det är också viktigt att nätverka. Samtidigt spelar seminarierna en viktig roll.
– Vi har fått positiv respons från besökare som säger att man inte vet vad man ska välja bland allt man vill lyssna på. Oerhört positivt. Dessutom hoppas vi mycket på Packaging Plaza på Level 2.
En nyhet den här gången är den matchmakingsmöjlighet som mässan erbjuder. Möjligheten har utvecklats bra säger Monika Ölund, men det kunde varit fler.
– Vi har fått detta som ett önskemål i många utvärderingsenkäter vi gjort så nu tyckte vi att det var dags. Det har varit framgångsrikt på andra mässor vi arrangerar, så vi tror på det även på Scanpack.
– Vi ser fram emot att samla hela branschen. Missa inte tillfället. Det är tre år till nästa gång, tänk på det, avslutar Monika Ölund.
Årets fokusområden är hållbarhet, innovation, förpackningstrender och produktionseffektivitet.
Utställning
Möt 406 utställare, på två plan, där 190 st är internationella utställare. Mässan förväntas ha ca 13 000 deltagare.
100 talet seminariepunkter
På Scanpack finns 100 talet seminariepunkter fördelat på tre scener med olika inriktning.
Packaging Plaza för frågor inom hållbarhet och förpackningstrender
Scanpack Pioneers för innovation och affärsutveckling
Matchmaking area för att stärka ditt nätverk och dina affärsmöjligheter, men också med fördjupande seminarieblock
Tips från programmet
• SWIRAs seminarier, Robotautomation inom livsmedels- och förpackningsindustrin. Torsdag 24/10 kl 13.00-16.00, Matchmaking Area.
• RISE seminarier, fyra olika seminarier med olika teman; E-handel och transportförpackningar, Förpackningsapplikationer och hållbarhet, Återvinningsbarhet och återanvändning samt Livsmedelsförpackningar.
• Matchmaking Area.How you do matters: How packaging can move from problem to solution
Talare: Mark Shayler, Ape
• L’Oréal’s Sustainable Approach for a Global Challenge
Talare: Beatrice Fahlkvist, L’Oreal
• PPWR – Cirkularitet och mindre plast-vad gäller nu?
Talare: Anders Linde, Envisage
• AI-first or AI-last?
Talare: : Mathias Karlsson, Mindact.ai
• Förpackningsindustrin – Från Tradition till Transformation -Hur optimerar vi framtidens hållbara materialflöden?
Paneldiskussion: Lars Palm, Lunds Tekniska Högskola, Martin Enocson, Frontpac, Elna Hallgård, Orkla, Oscar Hugoson, Scanfill, Maja Kjellberg, IKEA, Christian Håkansson, TMR och Urban Elfsberg, Volvo Trucks
• Single-use vs. multiple-use: which one is actually better for the environment?
Paneldiskussion med Fredrik Davidsson, European Paper Packaging Alliance EPPA, Daniel Westlén, Regeringskansliet, Michael Sturges RISE.
• Mot en cirkulär och hållbar förpackningsmarknad – vad gör den svenska bryggerinäringen och hur blir det egentligen med den klassiska rödbacken?
Medverkande: Magnus Willén, Spendrups Bryggeri AB, Åsa Stenmark Naturvårdsverket, Niklas Engberg, Coca-Cola Europacific Partners och Anna-Karin Fondberg, Sveriges Bryggerier
• Cellulose Foams: Development of sustainable solutions to replace fossil-based foams in collaboration with Apple
Talare: Claes Holmqvist och Prashanth Srinivasa.
Här hittar du helascenprogrammet:
Nyheter & andra aktiviteter som händer på mässan:
– Matchmaking – utställarna ges möjlighet att tidseffektivt sätt träffa nya kunder och leverantörer, nå ut till nya kontakter, hitta samarbetspartners och utforska nya affärsmöjligheter.
– Live pod –Branschkollpodden och Beyond Tomorrow livepoddar från Scanpack.
– Jubileumsaktiviteter och seminarier med anledning av 60-årsfirandet.
– Jubileumsfest – Jubileet firas med en sprakande 60-årsfest.
– Scanpack Talks – panelforum som samlar flera av branschens ledande aktörer för att diskutera aktuella utmaningar och framtidens möjligheter inom förpackningsindustrin. Scanpack Talks
– Prisutdelningar. De två tävlingarna Packnorth Awards och Scanstar har prisutdelningar under Scanpack. Packnorth Awards, den prestigefyllda tävlingen för nordiska förpackningar, prisutdelningen 23 oktober. Scanstar, tävlingen där alla förpackningar som är designade, tillverkade eller använda i Norden kan delta. Vinnaren utses 24 oktober.
– Scanpack Summit Lunch – strategiskt rundabordssamtal med nyckelpersoner inom branschen.
– Workshop med Motherland, Designbyrån Motherlands workshop om lateralt tänkande erbjuder en möjlighet att utforska nya perspektiv och kreativa tillvägagångssätt. Workshop med Motherland