Huhtamäki Oyj lanserar ”Fresh” som ersätter svarta plasttråg

PUBLICERAD: 28 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Huhtamäkis fibertråg Fresh klarar uppvärmning i såväl mikrovågsugn som konventionell ugn. (Bild Huhtamäki)

Finska Huhtamäki Oyj har utvecklat det fiberbaserade tråget ”Fresh”, som kan ersätta konventionella svarta plasttråg för färdigmatsprodukter. Fresh används nu av brittiska livsmedelskedjan Waitrose för en serie Italieninspirerade färdigrätter.

Huhtamäki skriver i ett pressmeddelande att Fresh går att använda för uppvärmning i såväl mikrovågsugn som i konventionell ugn.

Fibermaterialet i tråget Fresh kommer från svenska skogskoncernen Södra. Fresh-trågen kan återvinnas och de är även certifierade för egen kompostering hos konsumenten.

”Vi har åtagit oss att ha fasat ut svart plast till slutet av det här året. Vi har testat de här nya fibertrågen sedan ett år tillbaka och fått mycket positiv feedback från våra kunder. Med lanseringen av det italienska sortimentet i Fresh-tråg innebär det att vi fasar ut nästan nio miljoner färdigrättsmåltider, som skulle ha förpackats i svarta plasttråg”, säger Nikki Grainge, som förpackningsutvecklingschef hos Waitrose & Partners i Storbritannien.

Huhtamäki skriver att Fresh-projektet inleddes redan år 2016 med målet att hitta en alternativ förpackning till färdigmatstråg, tillverkade i svart fossil plast, oftast s.k. CPET.

”Att vi ville undvika detta material var inte bara dess fossila ursprung utan också för att det är problematiskt att återvinna svart plast, eftersom det ofta inte detekteras vid materialseparering i plaståtervinningsanläggningar” , säger Steve Davey, projektledare hos Huhtamäki.

Att Fresh-trågen är tillverkade av fiber från Södra innebär att råmaterialet kommer från certifierade och uthålliga nordiska skogar. För varje enskilt träd som avverkas, så planteras det tre nya.

”Efterfrågan på hållbara alternativ ökar både från tillverkare och kunder. För Södra erbjuder samarbetet i Fresh-projektet en möjlighet att lära oss mer om hur vi kan använda våra biobaserade råvaror som ett alternativ till fossila förpackningar på ett så viktigt område som livsmedelsförpackningar”, säger Catrin Gustavson, chef för innovation och nya verksamheter hos Södra.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx