HP ingår strategiskt samarbete med Canva

PUBLICERAD: 29 maj 2024
UPPDATERAD: 29 maj
Haim Levit, Senior Vice President för HP Industrial Printing, berättar begeistrat om hur samarbetet kommer att demokratisera tryck.

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

Samarbetet mellan HP och Canva som tillkännagavs på Drupa syftar till att gynna både HP Print Service Providers (PSP) och Canva-communityt, vilket gör det möjligt för alla som skapar visuellt innehåll på Canva-plattformen att designa och skriva ut i ett helt integrerat system.

– Detta fleråriga avtal gör det möjligt för Canva-användare att designa vad som helst och skriva ut var som helst utan att kompromissa med kvalitet och äkthet. Partnerskapet kommer att leverera ett enormt strategiskt värde och driva kundtillväxt i båda organisationerna, säger Cliff Obrecht, Canvas medgrundare och Chief Operating Officer.

Canva grundades 2013 och har över 185 miljoner användare som skapar cirka fem miljarder design om året. Endast en bråkdel av dessa (0,2%) hamnar i tryck idag. Det är HP:s och Canvas ambition att höja denna siffra till 0,5 %, men det är också 25 miljoner årliga utskriftsjobb som skickas i riktning mot HP-användare.

Lanseringen av Canva Print 2017 har gjort det möjligt för användare att designa och skriva ut ett brett utbud av produkter – från visitkort, broschyrer, flygblad, klistermärken, marknadsföringsmaterial och till och med kläder – som upplever exponentiell tillväxt med miljontals beställningar årligen.

Genom samarbetet kommer Canva-communityt att få utökad tillgång till professionellt tryckta produkter från HP PSPs runt om i världen. Canva siktar på att utöka sin utskriftstjänst till 150 länder till 2026, vilket möjliggör kortare handläggningstider och avsevärt minska sitt koldioxidavtryck genom lokala leverantörer.

Läs vidare

Metalliska element i etiketter minskar risken för förfalskningar

Xeikon samarbetar med Kurz för att utveckla ny teknik som gör det möjligt för etikettryckerier att erbjuda nya funktioner för varumärkesskydd och spårning. Det görs genom att lägga till unika metalliska element till den tryckta etiketten.
2-XEI_pr2403_PR_KURZ_EGx

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x