HP ingår strategiskt samarbete med Canva

PUBLICERAD: 29 maj 2024
UPPDATERAD: 29 maj
Haim Levit, Senior Vice President för HP Industrial Printing, berättar begeistrat om hur samarbetet kommer att demokratisera tryck.

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

Samarbetet mellan HP och Canva som tillkännagavs på Drupa syftar till att gynna både HP Print Service Providers (PSP) och Canva-communityt, vilket gör det möjligt för alla som skapar visuellt innehåll på Canva-plattformen att designa och skriva ut i ett helt integrerat system.

– Detta fleråriga avtal gör det möjligt för Canva-användare att designa vad som helst och skriva ut var som helst utan att kompromissa med kvalitet och äkthet. Partnerskapet kommer att leverera ett enormt strategiskt värde och driva kundtillväxt i båda organisationerna, säger Cliff Obrecht, Canvas medgrundare och Chief Operating Officer.

Canva grundades 2013 och har över 185 miljoner användare som skapar cirka fem miljarder design om året. Endast en bråkdel av dessa (0,2%) hamnar i tryck idag. Det är HP:s och Canvas ambition att höja denna siffra till 0,5 %, men det är också 25 miljoner årliga utskriftsjobb som skickas i riktning mot HP-användare.

Lanseringen av Canva Print 2017 har gjort det möjligt för användare att designa och skriva ut ett brett utbud av produkter – från visitkort, broschyrer, flygblad, klistermärken, marknadsföringsmaterial och till och med kläder – som upplever exponentiell tillväxt med miljontals beställningar årligen.

Genom samarbetet kommer Canva-communityt att få utökad tillgång till professionellt tryckta produkter från HP PSPs runt om i världen. Canva siktar på att utöka sin utskriftstjänst till 150 länder till 2026, vilket möjliggör kortare handläggningstider och avsevärt minska sitt koldioxidavtryck genom lokala leverantörer.

Läs vidare

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a