Hörselskydd förpackas med ny design

PUBLICERAD: 25 april 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Silenta Groups förpackningar med hörselskydd får ny design.

DS Smith har tagit fram en förpackning åt hörselskyddstillverkaren Silenta Group med målet att sticka ut på hyllorna på flera marknader.

Silenta Group med säte i Finland har funnits i 50 år och är global tillverkare av kommunikation- och hörselprodukter. I och med att runt 80 till 90 procent av deras produkter exporteras sökte de en ny design och förpackning till deras hörselskydd. En flexibel lösning för att understryka produktens kvalité och säkerhetsaspekter.

En grafisk designer på DS Smith antog uppdraget och resultatet blev såväl ny grafik som färgpalett för att få förpackningen att sticka ut i mängden. DS Smith säger i ett pressmeddelande att wellpappen som används i konstruktionen färgas med vattenlösliga färger, vilket gör förpackningarna återvinningsbara och miljövänliga.

– Vi gav DS Smith i uppdrag att hitta en lösning som var iögonfallande, hållbar och kompakt men som även hjälpte till att öka varumärkeskännedom och slutligen öka försäljningen. Med tanke på att vi verkar inom ett antal branscher, hade vi en hel del att tänka på för att förpackningen skulle vara effektiv samtidigt som den skulle ge en effekt, säger Heikki Koponen på Silenta Group.

– Förpackningen är i linje med Silentakoncernens hållbara ambitioner och skapar en mer sammanhållen och konsekvent varumärkesupplevelse än tidigare, säger Karri Koskela på DS Smith

 

Läs vidare

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Paboco lanserar nu världens första marknadsfärdiga pappersflaska

Paboco och Blue Ocean Closures har samarbetat för att skapa branschens första marknadsfärdiga pappersflaska och fiberbaserade lockkombination. Den är nu tillgänglig på marknaden och förväntas nå konsumenterna i början av 2025. I dag, den 8 oktober visas den för första gången för marknaden. Det sker på läkemedelsmässan CPHI i Milano.
Main Imagex

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx