DS Smith har tagit fram en förpackning åt hörselskyddstillverkaren Silenta Group med målet att sticka ut på hyllorna på flera marknader.
Silenta Group med säte i Finland har funnits i 50 år och är global tillverkare av kommunikation- och hörselprodukter. I och med att runt 80 till 90 procent av deras produkter exporteras sökte de en ny design och förpackning till deras hörselskydd. En flexibel lösning för att understryka produktens kvalité och säkerhetsaspekter.
En grafisk designer på DS Smith antog uppdraget och resultatet blev såväl ny grafik som färgpalett för att få förpackningen att sticka ut i mängden. DS Smith säger i ett pressmeddelande att wellpappen som används i konstruktionen färgas med vattenlösliga färger, vilket gör förpackningarna återvinningsbara och miljövänliga.
– Vi gav DS Smith i uppdrag att hitta en lösning som var iögonfallande, hållbar och kompakt men som även hjälpte till att öka varumärkeskännedom och slutligen öka försäljningen. Med tanke på att vi verkar inom ett antal branscher, hade vi en hel del att tänka på för att förpackningen skulle vara effektiv samtidigt som den skulle ge en effekt, säger Heikki Koponen på Silenta Group.
– Förpackningen är i linje med Silentakoncernens hållbara ambitioner och skapar en mer sammanhållen och konsekvent varumärkesupplevelse än tidigare, säger Karri Koskela på DS Smith