Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

PUBLICERAD: 24 augusti 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Heidi Graff på danska familjeföretaget RR Print.

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.

– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden, säger Heidi Graff på RR Print.

Det danska familjeföretaget RR Print levererar förbrukningsvaror och maskiner från en rad tillverkare i världen till den grafiska industrin i Norden, Polen och norra Tyskland. Kunderna är tryckare med fokus på bland annat tidnings- och magasintryck, arkoffset eller etiketter, kartong och förpackningar.

Nyheter på etikettmässa

Många av tillverkarna de samarbetar med visar upp nyheter på etikettmässan Labelexpo. I I RR Prints sortiment finns skärmaskiner från Rotoflex, tryckpressar från Omet och maskiner från efterbehandlingsleverantören Smag, för att nämna några. När vi ber Heidi Graff på RR Print välja ut två höjdpunkter på Labelexpo trycker hon extra på de nya flexofärgerna  från Pulse Roll Label Products:

– Vi introducerar nya Pure Tone och Pure Aqua, flexofärger från vår partner Pulse Roll Label Products. I Pulse monter 3C64 har vi färgmatchningar live varje dag, så kunderna kan se hur enkelt och snabbt det är att matcha färger när baserna är rena och kraftfulla. Det finns redan mycket intresse för de nya flexofärgerna, så jag förväntar mig att vi kommer att vara riktigt upptagna på Labelexpo igen, säger Heidi Graff.

Enklare att matcha färger

Utan tvekan är uv-flexofärgerna Pure Tone bäst säljande i RR Prints sortiment, säger Graff:

– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Vad är fördelarna med de här färgerna för tryckerierna?

Pulse lansering av monopigmenterade färger gör färgmatchning och blandning mycket enklare för skrivare. Eftersom färgerna är rena är färgmatchningen enklare och snabbare, och då det bara är CMYK plus tio basfärger plus vit i serien så kan tryckerierna ha många färre färger i lager. Samtidigt är alla våra färger lika kraftiga – och det är förmodligen den största fördelen. Alla färger och kulörer kan tryckas oavsett storlek på anilox-valsen. De flesta väljer 5 eller 6 gram rullar.

De vattenbaserade uv-flexofärgerna Pure Tone är en bästsäljare för RR Print.
Utmaningar för företag

Heidi Graff säger att en utmaning som etikettföretagen står inför i dag är att deras tryckmaskiner trycker för lite och lägger alltför mycket tid på att växla mellan varje jobb. De tjänar bara pengar när maskinerna rullar.

– Vårt huvudsakliga jobb är att hjälpa tryckföretagen att öka deras effektivitet så att de får mer produktionstimmar på sina maskiner. I små länder som de nordiska länderna är det viktigt att ha mycket flexibla maskiner – vi har svårt, till skillnad från till exempel, Tyskland, att ha dedikerade maskiner för att bara skriva ut en slags uppgifter för en kund. Flexibilitet och snabb förändring är nyckelord för nordiska etikettskrivare nu och imorgon.

Hur satsar ni framåt?
– Vi letar alltid efter nya möjligheter, tekniker, nischer som kan hjälpa våra kunder att bli ännu bättre. Etikett- och förpackningsindustrin är viktig för oss och tydligt där vi ser den största tillväxten och intresset för vad vi kan erbjuda. Vi fortsätter att utveckla RR Print i den riktningen, så att vi i framtiden också kan erbjuda våra kunder de lösningar som kan göra dem ännu bättre.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x