Heidelberg och deras dotterbolag Gallus kommer att visa en rad nya digitala lösningar på Labelexpo Europe 2023.
Systemen stödjer ökad automatisering av hela printekosystemet i syfte att komma till rätta med brist på kvalificerad arbetskraft samt öka produktiviteten och minska avfallet.
Etikettmarknaden har en tillväxt på runt sex procent per år och vänder sig allt mer mot digitala lösningar, skriver Heidelberg i ett pressmeddelande.
– De nya lösningarna som Heidelberg och Gallus har utvecklat tillsammans tar itu med de viktigaste utmaningarna som intressenter över hela marknaden möter varje dag. Det gäller brist på kvalificerad arbetskraft och efterfrågan på mer produktivitet, säger Dr. Ludwin Monz, VD på Heidelberg.
Gallus One – digital etikettskrivare
Gallus One, som lanserades i augusti 2022, var speciellt utformad för att ta bort den totala kostnadsbarriären (TCO) för att anta digital etikettproduktion. Med en hög nivå av automatisering och molnbaserad teknik är tanken att digital etikettutskrift förs ut till en bredare kundbas.
För att ytterligare optimera TCO-fördelarna lanserade Gallus nyligen in-line-konvertering för nya Gallus One. Denna nya lösning ger allt in-line, med en digital skrivare med en in-line flexostation och en semi-roterande stans. Med denna uppställning kan man byta jobb inom en minut och slutföra upp till 70 meter per minut. Kamerainspektionssystem säkerställer kvalitet och minimerar avfall.
Förvandla din flexostation till en hybridmaskin
Heidelberg kallar det en banbrytande introduktion att man nu kan förvandla en Gallus ECS 340 till ett hybridsystem. På mässan kommer Gallus också att lyfta fram den nyligen lanserade digitala tryckenheten (DPU) för Gallus ECS 340 flexopress. Den lanserades nyligen som en del av de inledande Gallus Experience Days. DPU:n förvandlar en traditionell Gallus ECS 340 till en Gallus Labelfire 340 hybridpress – men utan den extra plattformsinvesteringen. Detta innebär att kunderna nu kan få tillgång till all flexibilitet och mångsidighet med digitalt tryck. Och med tillförlitligheten och precisionen hos konventionell tryck- och efterbehandlingsteknik.
Ny kundportal sparar tid – och pengar
På mässan kommer man också att kunna ta del av Heidelberg Customer Portal (HCP), som automatiserar nästan alla kundkontaktpunkter. Den presenterades nyligen vid öppningen av Gallus Groups nya demo- och utvecklingsanläggning – Gallus Experience Center. I framtida iterationer kommer lösningen att tillhandahålla prediktiva möjligheter med hjälp av artificiell intelligens (AI) för att ge rekommendationer för att öka produktiviteten, minska underhållet och öka lönsamheten. Den nya plattformen förväntas spara kunderna i genomsnitt upp till 35 procent i både tid och pengar.
Heidelberg kommer också att visa ett komplett produktionsarbetsflöde för in-mold-etikettproduktion. Enligt Heidelberg har systemet den högsta prestandan på marknaden vad gäller kvalitet, produktivitet och nettoeffekt.