Högsta orderstocken på tio år i sikte

PUBLICERAD: 29 juni 2022
UPPDATERAD: 24 januari

 

Under räkenskapsåret 2021/2022 redovisades tillväxt inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, enligt Heidelberg. Foto: Arkivbild/ Claes Nordström

Försiktig optimism rapporterar Heidelberg inför det nya räkenskapsåret 2022/23. Koncernens orderstock på cirka 900 miljoner euro den 31 mars 2022 är den högsta på tio år.

Liksom alla tillverkningsföretag står Heidelberg inför kraftiga ökningar av material-, energi-, logistik- och personalkostnader, vilket sannolikt kommer att leda till prisjusteringar. Men tack vare betydande effektivitetsförbättringar är Heidelberg-koncernen ändå säker på att kunna öka försäljningen från 2,18 miljarder euro till cirka 2,3 miljarder euro under räkenskapsåret 2022/23 och öka rörelseresultatet med minst 8 procent.

Förpackningar och e-mobilitet driver tillväxten

Koncernen drar nytta av tillväxtinitiativ som fokuserar på lönsamma kärnmarknader för förpackningsutskrifter, digitala affärsmodeller och e-mobilitetssektorn (elektrifiering av transporter), som har en dynamisk tillväxt. Till exempel ökade försäljningen av laddningsstationer för elbilar (wallboxar) med över 120 procent till cirka 50 miljoner euro under föregående räkenskapsår och Heidelberg förväntar sig ytterligare tvåsiffrig tillväxt under innevarande år.

Tillväxt inom tryck

Under räkenskapsåret 2021/22 (1 april 2021-31 mars 2022) drar Heidelberg nytta av koncernens omvandling under de två föregående åren. Försäljningen ökade med 14 procent till 2,183 miljarder euro, vilket motsvarar målet på minst 2,1 miljarder euro. En betydande tillväxt uppnåddes inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, med en ökad efterfrågan på praktiskt taget alla produkter och i alla regioner, säger Heidelberg i ett pressmeddelande.

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432