Försiktig optimism rapporterar Heidelberg inför det nya räkenskapsåret 2022/23. Koncernens orderstock på cirka 900 miljoner euro den 31 mars 2022 är den högsta på tio år.
Liksom alla tillverkningsföretag står Heidelberg inför kraftiga ökningar av material-, energi-, logistik- och personalkostnader, vilket sannolikt kommer att leda till prisjusteringar. Men tack vare betydande effektivitetsförbättringar är Heidelberg-koncernen ändå säker på att kunna öka försäljningen från 2,18 miljarder euro till cirka 2,3 miljarder euro under räkenskapsåret 2022/23 och öka rörelseresultatet med minst 8 procent.
Förpackningar och e-mobilitet driver tillväxten
Koncernen drar nytta av tillväxtinitiativ som fokuserar på lönsamma kärnmarknader för förpackningsutskrifter, digitala affärsmodeller och e-mobilitetssektorn (elektrifiering av transporter), som har en dynamisk tillväxt. Till exempel ökade försäljningen av laddningsstationer för elbilar (wallboxar) med över 120 procent till cirka 50 miljoner euro under föregående räkenskapsår och Heidelberg förväntar sig ytterligare tvåsiffrig tillväxt under innevarande år.
Tillväxt inom tryck
Under räkenskapsåret 2021/22 (1 april 2021-31 mars 2022) drar Heidelberg nytta av koncernens omvandling under de två föregående åren. Försäljningen ökade med 14 procent till 2,183 miljarder euro, vilket motsvarar målet på minst 2,1 miljarder euro. En betydande tillväxt uppnåddes inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, med en ökad efterfrågan på praktiskt taget alla produkter och i alla regioner, säger Heidelberg i ett pressmeddelande.