Högsta orderstocken på tio år i sikte

PUBLICERAD: 29 juni 2022
UPPDATERAD: 24 januari

 

Under räkenskapsåret 2021/2022 redovisades tillväxt inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, enligt Heidelberg. Foto: Arkivbild/ Claes Nordström

Försiktig optimism rapporterar Heidelberg inför det nya räkenskapsåret 2022/23. Koncernens orderstock på cirka 900 miljoner euro den 31 mars 2022 är den högsta på tio år.

Liksom alla tillverkningsföretag står Heidelberg inför kraftiga ökningar av material-, energi-, logistik- och personalkostnader, vilket sannolikt kommer att leda till prisjusteringar. Men tack vare betydande effektivitetsförbättringar är Heidelberg-koncernen ändå säker på att kunna öka försäljningen från 2,18 miljarder euro till cirka 2,3 miljarder euro under räkenskapsåret 2022/23 och öka rörelseresultatet med minst 8 procent.

Förpackningar och e-mobilitet driver tillväxten

Koncernen drar nytta av tillväxtinitiativ som fokuserar på lönsamma kärnmarknader för förpackningsutskrifter, digitala affärsmodeller och e-mobilitetssektorn (elektrifiering av transporter), som har en dynamisk tillväxt. Till exempel ökade försäljningen av laddningsstationer för elbilar (wallboxar) med över 120 procent till cirka 50 miljoner euro under föregående räkenskapsår och Heidelberg förväntar sig ytterligare tvåsiffrig tillväxt under innevarande år.

Tillväxt inom tryck

Under räkenskapsåret 2021/22 (1 april 2021-31 mars 2022) drar Heidelberg nytta av koncernens omvandling under de två föregående åren. Försäljningen ökade med 14 procent till 2,183 miljarder euro, vilket motsvarar målet på minst 2,1 miljarder euro. En betydande tillväxt uppnåddes inom både kommersiellt tryck och förpackningstryck, med en ökad efterfrågan på praktiskt taget alla produkter och i alla regioner, säger Heidelberg i ett pressmeddelande.

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM