Heidelberg gör digital satsning i Norden

PUBLICERAD: 8 april 2019
UPPDATERAD: 24 januari

 

Nya medarbetaren Maria Andersson och Jens Cronval från Heidelberg är överens om att ett framgångsrikt genomförande av den digitala strategin kräver extrainsatser.

Att Heidelberg går digitalt är ett budskap som har hörts under en längre tid. Den tyska leverantören går nu steget längre med en satsning i Norden, och anställer rutinerade Maria Andersson för att spetsa till kommunikationen.

”Heidelberg goes digital”  är ett budskap som funnits med sedan länge för den tyska leverantören av grafiska maskiner, programvara, tjänster och konsumentvaror. För många kännetecknas sloganen av digitala tryckmaskiner som Primefire, Versafire, Labelfire och Omnifire. Men det digitala budskapet går djupare än så. Det handlar om att digitalisera hela kundernas verksamhetsprocesser och alla affärsprocesser, samt att stärka kundrelationerna på de digitala plattformarna.

Det kräver, enligt vd:n Jens Cronval, att det sätts av dedikerade resurser. Det är inte försvarbart att anställda som egentligen har andra primära uppgifter ska ikläda sig den rollen också. Åtminstone inte om det ska lyckas. Och det ska det. Därför har Heidelberg i Norden anställt en ny Digital lead and marketing ansvarig.

Maria Andersson är ny Digital lead and marketing ansvarig för Heidelberg i Norden.
Talar svenska och danska

Valet föll på Maria Andersson, som, förutom omfattande kommunikationserfarenhet från platser som Bosch, AudioNova och Dansk Flyktingråd, har en svensk bakgrund, och talar därför både danska och svenska flytande. Det är en stor fördel i en organisation som Heidelberg.

– Heidelberg har så många nya lösningar, inte bara tekniska, utan också på vilket vis vi möter kunden. Vi hanterar kundens behov av digitalisering av processer, och vi erbjuder det i några helt nya paket där du kan betala efter åtgång. Vi måste göra dessa budskap tydligare, säger Jens Cronval om bakgrunden till utnämningen.

Relevanta möten

En annan faktor som har förändrats under de senaste 3-5 åren är att många företag inte har tid för den glada säljaren som släpper in för en kopp kaffe för att tala om stort och smått, säger Jens Cronval:

– De måste introduceras för något som är relevant, annars slösar vi bort deras tid. Därför måste vi vara skärpta på att avläsa deras data och förutse vad de behöver, helst innan de ens vet det själva.

Organiserar kunddagar

En av de första uppgifterna för Maria Andersson blir att organisera Prinect User Days som äger rum i mitten av maj i Heidelberg:

– Det blir superspännande att träffa våra kunder och få en bättre förståelse för deras situation och behov. Det blir mitt jobb att lyssna och sedan definiera de insatser vi måste göra för att hjälpa våra kunder vidare i digitaliseringsprocessen. Strategin är utstakad, men det finns mycket utrymme för mig att sätta min prägel på utvecklingen, och jag ser väldigt mycket fram emot det, säger Maria Andersson.

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker