Heidelberg går digitalt i affärsstrategin

PUBLICERAD: 3 augusti 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Heidelberg har sitt nya teknikcentrum för utvecklings- och forskningsverksamhet på produktionsanläggningen i tyska Wiesloch- Walldorf.

Heidelberg har stakat ut vägen för en ny tillväxtstrategi som ska stärka koncernens ställning inom trycksektorn de kommande åren.

Det rör sig om ett åtgärdspaket för de kommande åren under namnet ”Heidelberg goes digital”. I och med detta har bolagets styrelse lagt fram ett strategiskt fokus på teknikledarskap, digital transformation och operativ expertis.

Heidelbergs omsättning under verksamhetsåret 2016/2017 uppgick till drygt 2,5 miljarder euro. Rörelseresultatet landade på 179 miljoner euro och nettoresultatet efter skatt blev 36 miljoner euro. Efter flera års röda siffror till lönsamhet nu senast blir målet att fortsätta på den inslagna vägen. Det uppsatta målet är att signifikant förbättra tillväxten fram till 2022. Då med en omsättning på 3 miljarder euro,  ett rörelseresultat på 250 miljoner euro och ett nettoresultat på drygt 100 miljoner euro.

Två strategiska faktorer i huvudsak ska generera tillväxt – digital transformation och tekniskt ledarskap. Operativt handlar det om att göra effektivitetsförbättringar på alla nivåer i verksamhetskedjan utan att för den delen göra omstruktureringar. Tonvikten ligger istället bland annat mer på att effektivisera strukturer och processer, inneha en smidig produktion, samt omlokalisering av utvecklings- och forskningsverksamheten till företagets nya teknikcentrum i anläggningen i Wiesloch-Walldorf. Företaget hoppas med dessa åtgärder kunna minska process- och strukturkostnaderna med cirka 50 miljoner euro under de närmaste fem åren.

I april i år bildades de två affärsområdena Heidelberg Digital Technology (HDT) och Heidelberg Digital Business and Services (HDB) som ett första steg i företagets digitala framtidssatsningar. HDT kombinerar arkoffset, etikettutskrift och postpress-verksamhet och ansvarar för utveckling, produktion och marknadsföring av teknik och produkter för nya affärsmodeller. På HDB styr Heidelberg sin verksamhet avseende exempelvis tjänster, förbrukningsmaterial, digitaltrycksteknik och lösningar som täcker in hela värdekedjan.

Under innevarande år fokuserar Heidelberg främst på att expandera portföljen på växande marknader såsom förpackningar, etikettutskrift, digitaltryck och utvalda förbrukningsvaror och mjukvaror.

Läs vidare

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Så blir Interpack 2023

Vi tittar närmare på Interpack 2023. En fullbokad mässa där totalt 18 hallar fördelas mellan förpackningsbranschens alla olika fokusområden.
Interpack17_JV5342-scaled

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex