
Från klockgjuteri till global tryckpressaktör. Speedmaster-serien fortsätter framgångssagan som började med den legendariska ”Original Heidelberger Tiegel”. I mars firade företaget 175 år.
Den 11 mars 1850 – för 175 år sedan – öppnade Hemmer, Hamm & Co. Ett klockgjuteri och maskinverkstad i Frankenthal i Tyskland. Förutom klockor tillverkade de även tryckpressar, vilket lade grunden till företaget som nu heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Precision, kvalitet och innovation var framgångsfaktorerna som förvandlade Heidelberg från en verkstad baserad i Pfalz-regionen i Tyskland till en global aktör inom tryckeribranschen.
– Ett företag som kan behålla sin framgång under en så lång period, bli världsledande inom sin bransch och fortsätta att forma hela sektorn till denna dag, har starka meriter som vittnar om dess innovativa förmåga. Det avgörande kännetecknet för Heidelberg är företagets förståelse för marknader, kunder och produktkvalitet, säger Jürgen Otto, vd för Heidelberg.
Heidelberg har en strategi för tillväxt. För att uppnå detta utnyttjar man tillväxtpotentialen i sin traditionella kärnverksamhet – från förpackningar och digitaltryck till mjukvara och konsumentvaror. Nyligen har företaget avsevärt utökat sin portfölj på tillväxtmarknaden för industriellt digitalt tryck, inklusive tjänster och förbrukningsmaterial. Globala beställningar bekräftar att försäljningen av digitaltryckslösningar kommer att börja öka markant från och med det kommande räkenskapsåret. Enligt marknadsuppskattningar kommer den globala digitala marknaden som är tillgänglig för Heidelberg att växa från sin nuvarande nivå på cirka 5 miljarder euro till 7,5 miljarder euro år 2029. När det kommer till förbrukningsvaror har Heidelberg ett av branschens mest heltäckande servicenätverk, med närvaro i cirka 170 länder.
Förpackningstryck växer starkt över hela världen. Slutanvändarmarknaden för förpackningar har vuxit med mer än 60 procent under de senaste tio åren. Även Heidelberg drar nytta av denna utveckling. Förpackningssegmentet står för mer än 50 procent av företagets försäljning, en siffra som förväntas öka ytterligare. En marknadsdrivkraft är den globala trenden att ersätta plast, film och folier med återvinningsbara fiberbaserade förpackningar.
Hybridtrycksproduktion ökar konkurrenskraften
Autonoma tryckprocesser som gör tryckerierna effektivare och sparar resurser ansågs tidigare vara en futuristisk vision, men det förändrades för en tid sedan. Heidelberg introducerade sitt Push to Stop-koncept med minimal operatörsinblandning redan 2016. Det AI-assisterade Prinect Touch Free-arbetsflödet, som visades upp på Drupa 2024, tilldelar utskriftsjobb till den mest effektiva produktionsmetoden och utmatningssystemet på en automatiserad basis.
Förutom offset- och digitala system från Heidelberg och tredjepartsleverantörer täcker Prinect Touch Free även postpress-operationer, hela vägen fram till den färdiga slutprodukten. Att hantera hybridtryckproduktion på detta sätt gör tryckerierna mycket mer konkurrenskraftiga.
Tillväxt inom industriell verksamhet och med grön teknologi
– Utöver detta kommer vi att utöka vår portfölj ytterligare till industriföretag och den växande marknaden för grön teknologi. Detta inkluderar nyckelsektorer som högprecisionsmekanik, fordonsindustrin, laddningsinfrastruktur, mjukvara och ny vätgasteknik, avslöjar Otto.
Med hänsyn till alla strategiska initiativ under perioden fram till räkenskapsåret 2028/2029, och i samband med förbättrad prestation och effektivitet på både personal- och organisationsnivå, ser Heidelberg en total tillväxtpotential på över 300 miljoner euro.
– Företagets prestationer under de senaste 175 åren är imponerande tycker vi. Vi har all anledning att vara säkra på att vår nuvarande marknadsposition, våra medarbetares kompetens och våra globala kundrelationer kommer att leverera ytterligare tillväxt under de kommande åren, framhåller Otto.
2025 handlar om företagets jubileum
Heidelberg kommer att anordna flera evenemang för att fira sitt jubileumsår med kunder, partners, politiker och företrädare för civilsamhället. Höjdpunkten kommer att vara en veckas firande i juni, inklusive en internationell ceremoni på företagets största produktionsanläggning, i Wiesloch-Walldorf. Heidelbergs kunddemonstrationscenter har gjorts om till ”Home of Print” för detta ändamål.
Företaget anordnar familjedagar för personal på olika platser. Heidelberg ger även ut en jubileumstidning som ger inblick i företagets förflutna, nutid och framtid.
– Heidelbergs kunders, partners och anställdas lojalitet är en hörnsten i företagets framgång. De många jubileumsaktiviteterna under året är vårt sätt att tacka alla. Samtidigt vill vi uppmuntra ett gemensamt engagemang för att forma framtiden, säger Dr David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer på Heidelberg.
Milstolpar i Heidelbergs historia
1850: Klockgjuteriet och maskinverkstaden Hemmer, Hamm & Co. öppnar i Frankenthal den 11 mars och lägger grunden för företaget som nu heter Heidelberger Druckmaschinen AG.
1921: Den första Heidelberger Tiegel byggs. Från 1926 och framåt tillverkades denna automatiska bokpress på löpande band. År 1985 hade företaget tillverkat över 160 000 av dessa pressar.
1926: Hubert H.A. Sternberg blir medlem i styrelsen för Schnellpressen-fabrik Heidelberg AG, som företaget hette på den tiden. Han förblev styrelseledamot fram till 1972 och satte verkligen sin prägel på Heidelberg. Sternberg moderniserade produktion och marknadsföring och säkrade företagets tillväxt. 1949 organiserade han den första tyska exportutställningen i USA efter andra världskriget. 1951 hjälpte han till med att lansera Drupa, branschens ledande globala mässa än i dag.
1930: Demonstrationsfordonen ger sig av. En av Sternbergs marknadsföringsidéer var att demonstrera Heidelbergpressar för potentiella kunder i deras lokaler. Det innebar att man placerade pressarna på lastbilar eller installerade dem i bussar och skickade dem till målmarknader runt om i världen, tillsammans med ingenjörer. Annonskampanjer och avbetalningsplaner bidrog också till framgången för företagets marknadsföring.

1951: Drupa visar sig vara en stor hit hos allmänheten. International Printing and Paper Exhibition, nu känd som Drupa, lockade 300 000 besökare under sitt första år. Heidelberg presenterade en förbättrad version av sin framgångsrika Tiegelmodell. För att skydda mot imitationer hade alla företagets pressar en tillverkarskylt med varumärket ”Original Heidelberg”.
1957: Heidelberg skapar utrymme att växa. Ytterligare expansion i staden Heidelberg var omöjlig, men tack vare Sternbergs starka engagemang kunde företaget öppna vad som fortfarande är dess största produktionsanläggning i Wiesloch, efter en byggtid på bara ett år.

1962: Heidelberg går in på den kommande offsetmarknaden med sin lilla roterande offset press (på tyska: Kleine Offset Rotation, eller KOR). 1965 följdes detta av Rotaspeed, en större arkmatad offsetpress. År 1972, lanserades en stor plattoffsetpress (på tyska: Grosse Tiegel Offset, eller GTO) som visade sig vara en framgångsrik modell i många år framöver.
1975: Ett namn som säger allt! Speedmaster arkmatade, flerfärgs, offsetpress revolutionerade marknaden med sin produktivitet. Med 11 000 ark i timmen blev den en storsäljare och är än i dag en hörnsten i Heidelbergsportföljen i företagets traditionella kärnverksamhet.
1999: Heidelberg förvärvar en trettioprocentig andel i den schweiziska presstillverkaren Gallus, marknadsledare inom etikettryck, innan man 2014 tar över företaget helt.
2000: Heidelberg förvandlar sig till en lösningsleverantör och utökar sin prepress- och postpressportfölj genom riktade förvärv. Prinect-mjukvaran inledde digitaliseringens era genom att koppla ihop de olika maskinerna i arbetsflödet.
2004: Heidelberg tar ytterligare ett viktigt steg mot digitalisering och kopplar upp en tryckpress till Internet för första gången.
2005: Den kinesiska fabriken i Qingpu-distriktet i Shanghai öppnar. Nu en hörnsten i företagets produktionsnätverk, som blir allt viktigare.
2016: På Drupa introducerar Heidelberg konceptet Push to Stop, som endast kräver operatörsingripande om ett problem uppstår – nästa logiska steg mot autonom utskrift.
2018: Wallbox-produktion startar i Wiesloch-Walldorf. Företaget grundade därefter ett dotterbolag vid namn Amperfied, som framgångsrikt tog sig an ett nytt affärsområde – elektromobilitetsmarknaden.
2020: Företaget går in i robotteknik, där industrirobotar driver automatiseringen av tryckprocessen, inklusive postpressoperationer. Denna automatisering kommer även att utvidgas till andra områden i framtiden.
2024: Den nya digitalpressen Jetfire 50 utvecklad i samarbete med Canon presenteras på Drupa och erbjuder industriell produktivitet inom tillväxtområdet digitaltryck.
2025: Företaget firar 175 år och öppnar sitt omdesignade democenter, nu kallat Home of Print, i Wiesloch-Walldorf. En tydlig tillväxtstrategi kommer att ta företaget in i framtiden.