Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

PUBLICERAD: 10 september 2024
UPPDATERAD: 10 september
Mark Shayler tar oss med på en resa genom rädsla, hopp och lugn. Just här ser det lugnt ut.

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot ”det finns inga dåliga material, bara dåliga system”, utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.

Mark Shayler driver innovations- och miljökonsultföretaget APE, som fokuserar på att utveckla produkter och tjänster för att minska koldioxidutsläpp och kostnader. Han är föreläsare och grundande partner till DO Lectures och DO Workshops, och har samarbetat med jättar som Coca-Cola, Nike och Samsung Electronics Europe. Han är också gästforskare inom hållbar design vid Loughborough University.

I 35 år har Mark Shayler ägnat sig åt att förändra vår förståelse av hållbarhet och cirkulär ekonomi. Hans arbete är förankrat i en grundläggande övertygelse: Felen ligger inte i materialen – de är bara delar av systemet och bör ses i ett helhetsperspektiv. Enligt honom måste vi därför sluta fixera oss vid enskilda material.

– Som konsumenter tenderar vi att demonisera specifika material istället för att se hur hela systemet är bristfälligt. Ta plast som exempel. Vi säger ofta att det är hemskt, ibland till och med katastrofalt. Även om jag inte tycker att vi ska använda mer plast, är det ett enkelt material som varken är dåligt eller bra i sig självt. Problemet ligger i hur vi använder det och de system vi har på plats, förklarar Mark Shayler.

Pepsi kastar inte plastflaskor i havet

Enligt Shaylers tes är det våra avfallssystem som misslyckas med att fånga upp det vi använder. Detta varierar förstås från land till land: vissa länder är mycket bättre än andra, men det grundläggande problemet är varken avfallssystemet eller materialet – det är vi.

– Pepsi kastar inte plastflaskor i havet. Det gör vi! Även om vi, som konsumenter, vill göra rätt eller åtminstone ge intrycket av att göra det, förklarar han.

Han tillägger att vi lätt kan gå vilse bland alla produktsymboler. ”Folk köper ett visst par skor från ett visst märke eller med en viss symbol och tror att de är ekologiskt medvetna. Ändå är koldioxidavtrycket från de skorna ungefär sju gånger högre än det mindre trendiga men mer miljövänliga valet, där tillverkaren verkligen fokuserar på hållbarhet”.

Ett misstag

Mark Shayler påpekar att vi ofta försöker visa att vi är goda människor genom de märken vi väljer. Men i stället för att verkligen förstå vad som är bäst för miljön, väljer vi ofta en eller två enkla symboler. Detta är ett misstag, menar han, eftersom vi snabbt väljer återvinningsbara förpackningar som i själva verket inte är återvinningsbara.

– Glas är ett exempel. Folk älskar glas eftersom det är påfyllningsbart, och PET-flaskor eftersom de är återvinningsbara. Men glas är väldigt tungt, vilket leder till en stor miljöpåverkan från transport av glasflaskor. En enda glasflaska kan väga upp till 500 gram, och även om många uppskattar vin i glasflaskor, är det inte miljövänligt – flaskan är bara tung. Så återigen fokuserar vi på symbolen snarare än att beakta hela systemet, säger han.

Design har makten att förändra allt

För att förändra systemet är det viktigt att anta nya sätt att tänka. Som vinmakaren Swords i Australien har gjort, förklarar Mark Shayler. Swords erbjuder en återbetalning på tre dollar för varje flaska som kunder lämnar tillbaka.

Shayler anser att design är ett av de mest kraftfulla miljöverktygen som kan förändra allt. Att integrera hållbarhet redan från designstadiet, snarare än senare under marknadsföringen, kan göra en stor skillnad. Rätt design, eller snarare smart design, kan minska en produkts miljöpåverkan med upp till 80 procent. Varje euro som investeras i design kan potentiellt spara tusen euro i framtida justeringar.

– Ett intressant exempel från mitt arbete med en handtvålstillverkare dyker upp. Deras 1-litersförpackningar, som står för 80 procent av försäljningen, hade pumpen placerad i botten för att minska storleken på tvålpumpen. Jag insåg att det inte var nödvändigt. Genom att flytta pumpen och göra förpackningen lättare att fylla på, lyckades företaget spara över en miljon euro. Detta exempel visar hur design kan ha stor inverkan utan att kunden behöver ändra sitt beteende, förklarar han och introducerar ett annat exempel:

– Om vi tillämpar detta tillvägagångssätt på förpackningsindustrin, ser vi snabbt hur små förändringar kan leda till stora miljöfördelar med minimal ansträngning från individens sida. Som jag nämnde tidigare är design det mest kraftfulla verktyget för att uppnå miljöpåverkan. Genom att integrera hållbarhet i designprocessen, i stället för att bara fokusera på tekniska CAD-lösningar, kan vi verkligen frigöra designens fulla potential. På så sätt kan vi lösa många av de problem vi ständigt stöter på.

En lovande framtid för förpackningsindustrin

Trots de nuvarande utmaningarna inom förpackningsindustrin förblir Mark Shayler optimistisk om framtiden.
– Det finns många skäl att vara glad och hoppfull och jag ser en betydande förändring inom förpackningsindustrin. Alla företag, även de som tidigare inte varit kända för hållbarhet, tar ansvar och förbättrar sina förpackningar. De eliminerar onödig plast och väljer material som passar bättre in i systemet. Medan vi fortsätter att skapa eleganta och vackra designer, har vi lämnat de föråldrade normerna bakom oss. Även de största företagen anpassar sig, säger han.

Resa genom rädsla, hopp och lugn

Mark Shayler kommer att tala om design inom förpackningsindustrin under Scanpack, som hålls på Svenska Mässan senare i höst. Han kommer att hålla två inspirerande föreläsningar: en om förpackningsdesign och en annan om hur industrin kan övergå från att vara en del av problemet till att bli en del av lösningen.

– Jag kommer att ta er med på en resa genom rädsla, hopp och lugn, kryddad med rytmer från popmusikens guldålder: från 1950-talet till idag. Jag kommer att utforska aktuella hållbarhets- och förpackningstrender, med popmusik som bakgrund för att förklara hur vi hamnade i den här situationen och hur vi kan ta oss ur den, avslutar han.

Du kan läsa mer om mässans program på Scanpack.se.

 

Läs vidare

Packnews nummer 5 - gratisläsning om vad som hände på Scanpack

Packnews nummer 5 i år är en annorlunda utgåva ur två aspekter. Dels finns tidningen bara i digitalt format, öppen för alla att läsa utan kostnad, dels handlar den enbart om vad som hände på Scanpack 2024 och vilka som vann och vilka som inte hade samma framgång i Packnorth Award. Du får hela 75 sidor läsning om detta.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ökad hållbarhet via absorberare

Det pratas mycket hållbarhet i branschen nu för tiden. Du handlar det mest om att materialminimera, gå mot monomaterial eller designa rätt. Ett sätt att göra en produkt mer hållbar är att använda fuktabsorberare. Företaget Super Dry hade ett par nyheter på det området i sin monter på Scanpack.
Super Dryx

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x