Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

PUBLICERAD: 10 september 2024
UPPDATERAD: 10 september
Mark Shayler tar oss med på en resa genom rädsla, hopp och lugn. Just här ser det lugnt ut.

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot ”det finns inga dåliga material, bara dåliga system”, utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.

Mark Shayler driver innovations- och miljökonsultföretaget APE, som fokuserar på att utveckla produkter och tjänster för att minska koldioxidutsläpp och kostnader. Han är föreläsare och grundande partner till DO Lectures och DO Workshops, och har samarbetat med jättar som Coca-Cola, Nike och Samsung Electronics Europe. Han är också gästforskare inom hållbar design vid Loughborough University.

I 35 år har Mark Shayler ägnat sig åt att förändra vår förståelse av hållbarhet och cirkulär ekonomi. Hans arbete är förankrat i en grundläggande övertygelse: Felen ligger inte i materialen – de är bara delar av systemet och bör ses i ett helhetsperspektiv. Enligt honom måste vi därför sluta fixera oss vid enskilda material.

– Som konsumenter tenderar vi att demonisera specifika material istället för att se hur hela systemet är bristfälligt. Ta plast som exempel. Vi säger ofta att det är hemskt, ibland till och med katastrofalt. Även om jag inte tycker att vi ska använda mer plast, är det ett enkelt material som varken är dåligt eller bra i sig självt. Problemet ligger i hur vi använder det och de system vi har på plats, förklarar Mark Shayler.

Pepsi kastar inte plastflaskor i havet

Enligt Shaylers tes är det våra avfallssystem som misslyckas med att fånga upp det vi använder. Detta varierar förstås från land till land: vissa länder är mycket bättre än andra, men det grundläggande problemet är varken avfallssystemet eller materialet – det är vi.

– Pepsi kastar inte plastflaskor i havet. Det gör vi! Även om vi, som konsumenter, vill göra rätt eller åtminstone ge intrycket av att göra det, förklarar han.

Han tillägger att vi lätt kan gå vilse bland alla produktsymboler. ”Folk köper ett visst par skor från ett visst märke eller med en viss symbol och tror att de är ekologiskt medvetna. Ändå är koldioxidavtrycket från de skorna ungefär sju gånger högre än det mindre trendiga men mer miljövänliga valet, där tillverkaren verkligen fokuserar på hållbarhet”.

Ett misstag

Mark Shayler påpekar att vi ofta försöker visa att vi är goda människor genom de märken vi väljer. Men i stället för att verkligen förstå vad som är bäst för miljön, väljer vi ofta en eller två enkla symboler. Detta är ett misstag, menar han, eftersom vi snabbt väljer återvinningsbara förpackningar som i själva verket inte är återvinningsbara.

– Glas är ett exempel. Folk älskar glas eftersom det är påfyllningsbart, och PET-flaskor eftersom de är återvinningsbara. Men glas är väldigt tungt, vilket leder till en stor miljöpåverkan från transport av glasflaskor. En enda glasflaska kan väga upp till 500 gram, och även om många uppskattar vin i glasflaskor, är det inte miljövänligt – flaskan är bara tung. Så återigen fokuserar vi på symbolen snarare än att beakta hela systemet, säger han.

Design har makten att förändra allt

För att förändra systemet är det viktigt att anta nya sätt att tänka. Som vinmakaren Swords i Australien har gjort, förklarar Mark Shayler. Swords erbjuder en återbetalning på tre dollar för varje flaska som kunder lämnar tillbaka.

Shayler anser att design är ett av de mest kraftfulla miljöverktygen som kan förändra allt. Att integrera hållbarhet redan från designstadiet, snarare än senare under marknadsföringen, kan göra en stor skillnad. Rätt design, eller snarare smart design, kan minska en produkts miljöpåverkan med upp till 80 procent. Varje euro som investeras i design kan potentiellt spara tusen euro i framtida justeringar.

– Ett intressant exempel från mitt arbete med en handtvålstillverkare dyker upp. Deras 1-litersförpackningar, som står för 80 procent av försäljningen, hade pumpen placerad i botten för att minska storleken på tvålpumpen. Jag insåg att det inte var nödvändigt. Genom att flytta pumpen och göra förpackningen lättare att fylla på, lyckades företaget spara över en miljon euro. Detta exempel visar hur design kan ha stor inverkan utan att kunden behöver ändra sitt beteende, förklarar han och introducerar ett annat exempel:

– Om vi tillämpar detta tillvägagångssätt på förpackningsindustrin, ser vi snabbt hur små förändringar kan leda till stora miljöfördelar med minimal ansträngning från individens sida. Som jag nämnde tidigare är design det mest kraftfulla verktyget för att uppnå miljöpåverkan. Genom att integrera hållbarhet i designprocessen, i stället för att bara fokusera på tekniska CAD-lösningar, kan vi verkligen frigöra designens fulla potential. På så sätt kan vi lösa många av de problem vi ständigt stöter på.

En lovande framtid för förpackningsindustrin

Trots de nuvarande utmaningarna inom förpackningsindustrin förblir Mark Shayler optimistisk om framtiden.
– Det finns många skäl att vara glad och hoppfull och jag ser en betydande förändring inom förpackningsindustrin. Alla företag, även de som tidigare inte varit kända för hållbarhet, tar ansvar och förbättrar sina förpackningar. De eliminerar onödig plast och väljer material som passar bättre in i systemet. Medan vi fortsätter att skapa eleganta och vackra designer, har vi lämnat de föråldrade normerna bakom oss. Även de största företagen anpassar sig, säger han.

Resa genom rädsla, hopp och lugn

Mark Shayler kommer att tala om design inom förpackningsindustrin under Scanpack, som hålls på Svenska Mässan senare i höst. Han kommer att hålla två inspirerande föreläsningar: en om förpackningsdesign och en annan om hur industrin kan övergå från att vara en del av problemet till att bli en del av lösningen.

– Jag kommer att ta er med på en resa genom rädsla, hopp och lugn, kryddad med rytmer från popmusikens guldålder: från 1950-talet till idag. Jag kommer att utforska aktuella hållbarhets- och förpackningstrender, med popmusik som bakgrund för att förklara hur vi hamnade i den här situationen och hur vi kan ta oss ur den, avslutar han.

Du kan läsa mer om mässans program på Scanpack.se.

 

Läs vidare

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Lär dig mer om en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar på Scanpack

Reumatikerförbundets Kristina Heilborn kommer tillsammans med Industridesignern och professorn i inkluderande design, Lena Lorentzen, att stå på scenen på Scanpack och berätta om Easy to use, en unik testmetod för konsumentvänliga förpackningar som om allt går bra ger en certifiering.
Reumatikerförbundet

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx

Framtidens pappersframställning hänger på en droppe vatten

Ny forskning visar att vi kan öka antalet gånger papper kan återvinnas, vilket kan revolutionera pappersindustrin.
björn sjöstrandx

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex