Hållbarhetsturnén startar i Göteborg

PUBLICERAD: 17 mars 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Returpant Behringi

Sveriges största ungdomssatsning för hållbar utveckling, we_change, rullar återigen ut på turné genom landet. Med på resan som samarbetspartner, för fjärde året, är Returpack, som uppmanar alla gymnasieungdomar att Pantamera! Häromdagen gick turnéstarten på Angeredsgymnasiet i Göteborg.

– Sju av tio tillfrågade ungdomar tycker att hållbarhetsfrågor är viktiga. Det tycker vi också och vi är glada och stolta över att vara en del av we-change. Det ger oss möjlighet att möta över 5 000 gymnasieungdomar och tillsammans diskutera hållbarhet ur ekologiskt, såväl som ekonomiskt och socialt perspektiv, säger Sara Barthelson Riismark, kommunikatör på Pantamera.

Sju städer runt om i Sverige kommer att få besök under våren. Pantamera finns med på hela turnén, där man kommer att genomföra workshops tillsammans med elever och delta i paneldebatter. Gymnasieeleverna i varje stad kommer att bjudas in till en spännande halvdag om hållbar utveckling. Pantamera jobbar ständigt för att öka återvinningen ytterligare, här är de unga viktiga att få med sig.

– Vi i Sverige är redan världsbäst på att panta, men Returpack har som mål att ytterligare öka återvinningen. Just unga är den grupp som är sämst på att panta. Samtidigt som vi vill ta reda på varför det är så och hur vi kan bli ännu bättre på att underlätta återvinning, är det här naturligtvis ett toppentillfälle att få ta del av alla kreativa idéer som unga människor har kring hållbarhet och pant.

Pantamera vill också ha elevernas förslag på hur kommunikation och engagemang kan förbättras för att främja även en hållbar gemenskap. Tillsammans med organisationen Friends har Pantamera lanserat ett koncept där skolor, företag och arbetsplatser kostnadsfritt kan beställa pantkärl, där enda kravet är att pantpengarna går till Friends arbete för att stoppa mobbning. Var tredje ung människa har blivit kränkt eller trakasserad på nätet och i sociala medier.

– Förhoppningen är att we_change turnén kan hjälpa oss att få ordentlig fart på den här kampanjen i sociala och digitala medier. Vi vill visa att du genom en enkel vardagshandling som att panta, kan vara med och bidra till att mobbning och kränkningar minskar, säger Sara Barthelson Riismark.

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna.

Bildtext: Med på turnén som inspiratör var Behrang Miri, känd som rappare, programledare och grundare av ungdomsrörelsen RGRA (Rörelsen Gatans Röst och Ansikte)

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Nu kan chipspåsen och duschtvålsförpackningen pantas

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower. Det innebär att konsumenter kan panta sin chipspåse från OLW, tandkrämstuben från Jordan och tvålförpackningen från Family Fresh och få pengar tillbaka.
OLW pantx

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}