Grönt ljus för 100 utbildningsplatser

PUBLICERAD: 26 januari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Yrkeshögskolan Brobygrafiska i Sunne startar grafiska utbildningar i höst. Foto: Brobygrafiska

Brobygrafiska har beviljats yrkeshögskoleutbildningar för att utbilda morgondagens förpackningsdesigner och digital designer.

I mycket hård konkurrens har Myndigheten för yrkeshögskolan återigen beviljat Brobygrafiskas yrkeshögskoleutbildningar; förpackningsdesigner och digital designer. Utbildningarna drar igång i höst. Det skriver Brobygrafiska på sin sajt.

Totalt hundra platser

Ytterligare en utbildning har fått klartecken. Det gäller grafisk formgivare/tekniker. De tre utbildningarna innebär totalt 100 sökbara platser. Enligt skolan i Sunne är utbildningarna specialutformade utifrån de kompetenskrav branschen efterfrågar. Utbildningen till förpackningsdesigner har sammanlagt 30 platser, digital designer 35 platser och grafisk formgivare/tekniker 35 platser.

”Otroligt viktigt”

I samband med att beslutet från Myndigheten för yrkeshögskolan meddelades kommenterade Evelina Nilsson, verksamhetsansvarig på Brobygrafiska, nyheten på Linkedin:

”Dagens beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan är otroligt viktigt för den fortsatta kompetensförsörjningen i våra branscher – som en av få skolor kvar inom den grafiska branschen och som en skola i framkant inom Data/IT så är vi på Brobygrafiska en nyckelspelare.”

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex