Göteborgstryckeri investerar i ny förpackningslinje

PUBLICERAD: 22 januari 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Magnus Iversén, koncernchef på Box&Display säger att de nu kan erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris.

Box&Display ser en ökad efterfrågan på lyxiga premiumförpackningar. Därför har tryckeriet med säte i Göteborg bestämt sig för att investera i en ny helautomatisk förpackningslinje från tyska Kolbus.

– Det är naturligt för oss att ta nästa steg i utvecklingen av Box&Display, säger Magnus Iversén, koncernchef på Göteborgstryckeriet och påtalar att efterfrågan på varumärkesförpackningar av hög kvalitet ökar stadigt.
Iversén tar ”iPhone-lådan” som ett exempel för att illustrera kunders förväntan och måttstock på premiumförpackningar.
– Det är sådana vi kommer kunna producera, Rigid Boxes med skarpa 90 graders hörn men av ännu högre kvalitet. Precisionen och kvaliteten på förpackningarna är mycket hög och vi får stor flexibilitet när det gäller materialval och tillverkning av olika sorters förpackningar.

Box&Display ser en ökning på premiumförpackningar.

Tyska Kolbus fick alltså förtroendet att leverera en produktionslinje till Göteborgstryckeriet efter att de utvärderat olika leverantörer. Leveransen av produktionslinjen stod Edvard Schneidler för. Maskinen är helautomatisk och utan stansverktyg vilket enligt företaget innebär att produktionen blir smidig att ställa om, samtidigt som ledtiderna blir korta. Investeringen uppgår till cirka tio miljoner kronor.

– Vi märker att fler och fler kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och de baltiska länderna. Det är ofta förknippat med krav på stora upplagor, långa leveranstider och svårighet att kvalitetssäkra slutprodukten. För att inte tala om hållbarhetsperspektivet. Nu kan vi erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris.

 

Läs vidare

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Undercamfunktion på fler av Zünds skärbord

Zünd lanserar ett nytt system för lastning av material som inkluderar både det integrerade registreringssystemet Undercam och en bordsförlängare.
BLE_UNDERCAM_Pressebild-1536x1024x

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024