Göteborgstryckeri investerar i ny förpackningslinje

PUBLICERAD: 22 januari 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Magnus Iversén, koncernchef på Box&Display säger att de nu kan erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris.

Box&Display ser en ökad efterfrågan på lyxiga premiumförpackningar. Därför har tryckeriet med säte i Göteborg bestämt sig för att investera i en ny helautomatisk förpackningslinje från tyska Kolbus.

– Det är naturligt för oss att ta nästa steg i utvecklingen av Box&Display, säger Magnus Iversén, koncernchef på Göteborgstryckeriet och påtalar att efterfrågan på varumärkesförpackningar av hög kvalitet ökar stadigt.
Iversén tar ”iPhone-lådan” som ett exempel för att illustrera kunders förväntan och måttstock på premiumförpackningar.
– Det är sådana vi kommer kunna producera, Rigid Boxes med skarpa 90 graders hörn men av ännu högre kvalitet. Precisionen och kvaliteten på förpackningarna är mycket hög och vi får stor flexibilitet när det gäller materialval och tillverkning av olika sorters förpackningar.

Box&Display ser en ökning på premiumförpackningar.

Tyska Kolbus fick alltså förtroendet att leverera en produktionslinje till Göteborgstryckeriet efter att de utvärderat olika leverantörer. Leveransen av produktionslinjen stod Edvard Schneidler för. Maskinen är helautomatisk och utan stansverktyg vilket enligt företaget innebär att produktionen blir smidig att ställa om, samtidigt som ledtiderna blir korta. Investeringen uppgår till cirka tio miljoner kronor.

– Vi märker att fler och fler kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och de baltiska länderna. Det är ofta förknippat med krav på stora upplagor, långa leveranstider och svårighet att kvalitetssäkra slutprodukten. För att inte tala om hållbarhetsperspektivet. Nu kan vi erbjuda marknaden en svensktillverkad premiumförpackning till ett konkurrenskraftigt pris.

 

Läs vidare

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Besparingar på flera plan med automatisk packning av e-handelsförpackningar

Den finska logistiktjänsteleverantören Inex Partners Oy har samarbetat med SEE (tidigare Sealed Air) för att förbättra förpackningsautomatiseringen.
SEE I-Packx

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01

Ljus prognos för globala marknaden för förpackningsmaskiner

Prognoserna ser ljusa ut för de globala marknaderna för förpackningsmaskiner de närmaste åren. Asien och Stillahavsregionen kommer att behålla den ledning som den har för närvarande. Det framgår av amerikanska PMMI Business Intelligences rapport "2023 World Packaging Machinery”.
pavel-neznanov-w95Fb7EEcjE-unsplashx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432