Fusion klar i Arlöv –
Frontpac förvärvar Antpac

PUBLICERAD: 29 mars 2019
UPPDATERAD: 24 januari

 

Martin Enocson tar vd-positionen i både Frontpac och Antpac.

Arlövsföretagen FrontPac och Antpac går samman och bildar en förpackningsverksamhet som kan ta sig an såväl små som stora uppdrag.
– Vi kompletterar varandra väl, säger Frontpacs vd Martin Enocson som även tar vd-posten i Antpac.

De båda förpackningsföretagen i Arlöv, Frontpac och Antpac fusioneras. FrontPac förvärvar samtliga aktier i Antpac och sammanslagningen sker omgående.

Foto: André de Loisted

Varför känner ni att den här sammanslagningen är rätt väg att gå?

– Vi kompletterar varandra väl. Och även när det gäller våra produktionsprocesser där vi kan dra fördelar av varandra, säger Martin Enocson, vd på Frontpac och radar upp exempel på hur de båda företagen kommer att komplettera varandra och bli en större helhetsleverantör.

Bägge bolagen är verksamma inom offsettryckta wellförpackningar, men Antpac har i dag inget eget tryckeri, men det har Frontpac. Vidare producerar de vanligen större volymer till skillnad mot Antpac som haft fokus på mindre volymer.

Tillverkningen kommer att fortsätta i båda företagens fabriker och på sikt är målet att fortsätta växa i Sverige, trygga arbetstillfällen och fortsätta att investera i ny teknik. Martin Enocsson berättar vidare att företagen tillsvidare kommer att behålla sina respektive namn. Däremot går Enocsson in som vd i båda bolagen.

Tillsammans kommer bolagen omsätta närmare 300 miljoner kronor och leverera förpackningar i 25 länder med 150 medarbetare.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x